Pohádka o tom, jak je TripAdvisor neschopný odbourat falešná hodnocení

Pohádka o tom, jak je TripAdvisor neschopný odbourat falešná hodnocení

, /
Pohádka o tom, jak je TripAdvisor neschopný odbourat falešná hodnocení

Americká společnost TripAdvisor, která je dostupná delší dobu i v ČR, se zaměřuje především na hodnocení všemožných hotelů a restaurací po celém světě. Již několikrát, stejně jako Yelp, byla nařčena z falešných recenzí, které neodpovídaly realitě a uváděly uživatele v omyl. Nyní přišel na řadu další problém, v Itálii.

Italský regulátor udělil TripAdvisoru pokutu ve výši 610 tisíc dolarů, tedy v přepočtu asi 13,8 milionu korun za neschopnost zamezit těmto falešným recenzím – prý dostatečně nezabezpečili portál tak, aby se to dále neopakovalo. TripAdvisor byl pod dohledem dlouhé měsíce a na samotnou nápravu měl vymezeno 90 dní.

Problém byl v tom, že se hromadil počet jednotlivců, kteří ani nebydleli v daných hotelech, ale na TripAdvisor umísťovali negativní hodnocení. Stejně tak u restaurací. TripAdvisor se ale brání a na rozhodnutí regulátora se odvolal se slovy:

Bojujeme s podvody agresivně a jsme přesvědčeni, že naše systémy a zavedené procesy mají svá opodstatnění.

Většinou funguje obrana na bázi složitých algoritmů, které využívá veškerá konkurence včetně Yelpu nebo Amazonu. Problémem je, že v opačných případech mnoho hotelů vyhrožuje reálným hostům, kteří napíšou špatnou recenzi na jeden ze serverů. Například jednomu páru v Anglii bylo naúčtováno 160 dolarů za negativní recenzi hotelu a jen složitě je dostávali zpět.

Screen Shot 2014-12-25 at 12.20.13

Pro TripAdvisor to není první problém, problém přišel již v době, kdy ještě vlastnil portál Expedia (TOP27 společností s více než $1MLD na účtu). Tehdy francouzský soud udělil Expedii pokutu za to, že měnila záměrně ceny a popis hotelových pokojů ve Francii a tím klamala spotřebitele.

Momentálně je v nejlepší pozici Booking, který si vyjednal s regulátorem nejnižší ceny a nejlepší podmínky pro zobrazování hotelů. Ostatní konkurence se ho tak jen snaží dohnat a pokud se jim nepovede EU přesvědčit do konce února příštího roku, budou vždy s cenami v Evropě hrát druhé housle.