Ohlédnutí za Startup School 2014

Ohlédnutí za Startup School 2014

, /
Ohlédnutí za Startup School 2014

Startup School, akce pořádaná v poslední době často opěvovaným akcelerátorem Y Combinator, oslavila tento rok 10 let. Nabízíme krátké ohlédnutí za těmi nejlepšími zážitky.

Ron Conway, SVAngel

Ron Conway ze společnosti SVAngel za svojí kariéru investoval již do více než 700 společností. Na SS2014 se snažil popsat, jaké jsou hlavní aspekty silného vůdce startupu, toho pravého foundera za kterým budou stát lidi.

A je jedno, zda je to inteligence, kuráž, ambice, agresivita nebo pracovní nasazení – vše spojuje jedno. Ten pravý founder musí být zaměřený pouze a na svůj startup, mít drive ho pořád zlepšovat a jít s ním za hranice svých možností, jak technicky, tak obchodně. Věnovat mu klidně 24 hodin, 7 dní v týdnu a spoustu odříkání. Jste na to připraveni?

Jak český startup Visidom nakoukl do kalifornského Y Combinatoru

V dnešní době 7 z 10 započatých objednávek provedených na internetu zůstane nedokončených. Důvodů je mnoho –...

Zmínil se i o tom, jak je důležité správně vybírat co-foundera. Mimochodem i proto, že jen málokterý startup se stal úspěšným a měl pouze jednoho člověka v čele. Měli byste být připraveni nejen pracovat na daném problému, ale řešit ho s reálnými lidmi, společně.

Danae Ringelmann, Indiegogo

Nápad, který se zrodil v hlavě Danae na založení Indiegogo přišel v době, kdy pracovala jako investiční bankéřka na Wall Street. Na vlastní oči byla svědkem toho, jak moc těžké bylo sehnat finance od investorů pro novou divadelní hru známého spisovatele Arthura Millera. Když se zpětně ohlídne, čím si za 6 let prošla, může rozdávat rady na počkání.

Předně byste si podle ní měli ujasnit, proč děláte, co děláte. Proč řešíte problém, jaký řešíte a proč ho nevyřešil už někdo před vámi? Pokud přijdete na rozumnou odpověď, dodá vám to neuvěřitelný drive směrem kupředu, správnou strategii a taktéž přinese zájem zvědavých uživatelů.

Vytvořte si firemní hodnoty a těmi se řiďte. Jak sami, tak z hlediska najímání nových zaměstnanců přesně tak, aby dodržovali kulturu, kterou jste nastolili. Vše není jen o tom měřit, kolik vyděláte nebo kolik máte platících zákazníků, ale i o tom, jak produktivní a jak šťastní jsou vaši zaměstnanci.

Kevin Systrom, Instagram

Pokud bych vám měl dát jednu radu o životní strategii – neexistuje žádný zcela správný další krok. Říká Kevin, který se vyhrabal z vedlejších projektíků na Stanfordu, přes práci v Googlu až k založení Instagramu. Důležité je podle něj se nikdy nezastavovat, stále se učit a vyvíjet progress.

Nemusíte být nejlepší programátor, stačí pokud budete dané oblasti trochu rozumět. Při práci na startupu si zakladatelé často pletou funkce, které by měli mít a tak se sami učí jak motivovat lidi, jak na týmovou práci, ale i na to, jak programovat. Přitom například při založení sociální platformy Instagram byl první hire do funkce community manažera, který se postaral o to, aby byl každý uživatel spokojený a právě to odstartovalo úspěch.

Reid Hoffman, LinkedIn

Sám sebe popisuje jako zakladatele Facebooku pro profesionály. Reid radí začínajícím podnikatelům, aby se na hony vzdálili derivátovým službám jako Airbnb pro psy nebo Uber pro něco … Místo toho říká, abyste vstupovali na trh, kde je značná konkurence a zkusili prozkoumat ne tolik probádané oblasti bez množství rozruchu.

Reid se často společností, do kterých by rád investoval ptá na zvídavé otázky. Je možné škálovat váš produkt až na stovky milionů zákazníků? Zvládl by to stávající tým? Je tohle opravdu to, co svět potřebuje? Pečlivě vybírejte investora podle toho, co vám za podíl nabízí. Nejde jen o kvantitu peněz, ale především o hodnotu, kterou přináší.

Jim Goetz, Sequoia Capital & Jan Koum, WhatsApp

Na stagi se společně objevili Jim Goetz ze Sequoia Capital a Jan Koum, zakladatel WhatsApp a bavili se o začátcích WhatsAppu. Jan prohlásil, že se vlastně nikdy ani nechtěl pouštět do firmy. Vytvořil si pouze produkt, který potřeboval přesně podle svých představ a když ho nabídl lidem, byli ochotni za něj zaplatit.

Po dlouhou dobu byl WhatsApp s celým týmem, tak trochu mimo hledáček radaru pozornosti. Úplně kašlali na e-maily od investorů nebo rozhovory.

Dokonce ani kapitál nebyl tolik potřeba, jelikož měla společnost již značné revenue v takové výši, aby se dala udržovat. Dosáhli toho zpoplatněním WhatsAppu cenovkou $0.99 za měsíc. Díky revenue si prakticky mohli vybírat, s kým do partnerství půjdou a slovo padlo na Sequoia Capital.

Eric Migicovsky, Pebble

I kdybyste si uměli v hlavě poskládat ten nejdokonalejší model fyzického produktu, prvním a nejdůležitějším krokem je z vize udělat realitu. První verze chytrých hodinek Peeble byla obrazovka telefonu a Arduino. S týmem programátorů a industriálních designerů z toho vzešly hodinky, které se dají vytisknout na 3D tiskárně včetně elektroniky. S názvem inPulse.

Jelikož měla firma velmi omezené finance, snažila se pitchovat kde mohla a ne že by se jí úplně dařilo. Museli tedy vytvořit kreativní kampaň, aby dostali peníze. A kam jinam s kreativní kampaní, než na Kickstarter. Během pouhých 30 dnů vybrali neuvěřitelných 220 milionů korun od přibližně 70 tisíc uživatelů!

Andrew Mason, Detour and Groupon

Groupon začal jako vedlejší projekt tehdy první společnosti Andrewa s názvem The Point. Prakticky hned po spuštění ale začal výrazně přerůstat původní business a firma se rozhodla věnovat pouze kuponovému impériu.

Byl to takřka neomezený škálovatelný business, který byl jednoduše aplikovatelný na každou zemi. Daly se dělat jednoduché změny a vše optimalizovat během několika dní a právě to zajistilo raketový růst, který vynesl Grouponu titul, nejrychleji rostoucí firmy v historii.

Dejte si ale pozor na to, abyste si při masivním a rychlém rozvoji, pokud kupujete konkurenci, dali záležet na výběru lidí, které tak získáte do firmy. Zda mají stejné hodnoty jako CEO nebo ne. Stejně tak, pokud myslíte, že máte takřka neomezeně škálovatelný business a rostete, neprodávejte firmu!

Michelle Zatlyn & Matthew Prince, CloudFlare

Zakladatelé startupu CloudFare měli několik zajímavých poznámek o najímání lidí a o co-founderech. Místo toho, abyste přemýšleli o tom, kdo bude CEO, COO nebo CTO, přemýšlejte o tom tak, že chcete najmout nejlepšího obchoďáka, organizátora a top developera. Pokud jste co-foundeři a přemýšlíte o tom, kdo má a nemá jako role a pravomoce, jste asi ve špatném týmu.

Něco málo k tomu, jak hledat zaměstnance. Najímejte lidi, kteří mají zkušeností přímo s danou rolí, kterou požadujete, ne lidi, kteří dělali X věcí a jen minimum výborně. Pokud tedy například najímáte skvělého programátora, co nikdy nekoukal do ničeho jiného než do řádků kódu. Nesnažte se ho přesvědčit, že by měl umět myslet kreativně a navrhnout vám třeba homepage.

Emmett Shear, Twitch

Nemůžete se naučit být founder, dokud si to sami nezkusíte, a nevzdávejte to! Ještě před Justin.tv nebo Twitch oba zakladatelé vytvořili 6 různých startupů v pouhém roce a půl. Žádnému z nich se tak výrazně nedařilo, ale získali potřebné zkušenosti, jak v prototypování, tak programování pro rozjetí většího, škálovatelného byznysu s názvem Twitch.

Opravdu zkušení foundeři by měli přesně znát svůj projekt a složité technické operace za ním. Měli by přesně vědět, jak růst, jak najímat lidi a jak managovat celou společnost. Měli by umět motivovat zaměstnance, na druhou stranu, ale i promlouvat k zákazníkům a zjišťovat jejich potřeby.

Zdroj: Y Combinator , Foto: Robert Scoble / Flickr.com