Startupům by měli radit podnikatelé z 90. let
, /

Startupům by měli radit podnikatelé z 90. let

Startupům by měli radit podnikatelé z 90. let

Tento článek je pouze krátké zamyšlení nad “mentoringem” u nás a rozdíly mezi věčnými startupisty a 90s podnikateli.

Mentoring je OK a je tady odjakživa

V zásadě si vůbec nemyslím, že mentoring je špatný. Naopak. Mentoring byl mezi podnikateli odjakživa, jen se tomu tak neříkalo. Mentoring přináší mnoho výhod a nám ve FireMedia tímto způsobem předávání know-how pomáhají lidé z různých byznysů. Je to super. Od lidí, kteří staví přístavy a elektrárny po celé Evropě, přes lidi, kteří dlouhodobě vedou digitální agentury až po lidi, kteří prodávají pizzu u stánku.

Škoda ale možná je, že si většina mentorovaných, nenechá radit od podnikatelů z 90s. Trochu asi přeháním, ale myslím zkrátka od podnikatelů, kteří nedělají nic cool, ale vydělávají peníze. Pocházím z Třince a spousta lidí v mém okolí podniká. Nedělají nic přelomového ani sexy, ale dělají to chvíli a měsíčně otáčí desítky milionů. A sehnou se pro každou korunu, kterou mají možnost vydělat. Rady od těchto lidí můžou být kolikrát nad zlato.

Liftago vs AAA Radiotaxi u Martina Veselovského

Spoluzakladatel taxi platformy Liftago Ondřej Krátký a jednatel AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička, si to rozdali v pořadu...

Podniká se pro peníze

Hodně startupů a mladých firem ze startup komunity, když roste, tak s nima rostou i jakési požadavky, které mají směrem ke svým zákazníkům. Tradičně to vidím u digitálních agentur, které si budují své klientské portfolio. Začnou tak, že dělají věci za cenu vlastních nákladů. Po pár zakázkách svou cenu zvednou a začnou si udržovat určitou ziskovost zakázek a ta roste a roste. Ve výsledku jsou na marži okolo 50-60%. Každou zakázku, kde by se měla marže pohybovat okolo 10-20% důležitě odmítnou a přejdou bez povšimnutí.

U 90s podnikatelů si ale všímám toho, že kdyby agenturu budovali oni, tak jdou prakticky do každé zakázky. Ať je na tom marže 1% nebo 90%. A díky tomu nabírají více klientů, což jim rozšiřuje kontakty, které se vždy můžou hodit atd. Rozšířují byznys do dalších oblastí a vydělávají více peněz. Když mají možnost nakoupit (příklad ze života) olej za 2mio v Polsku a za 2,1mio prodat v česku, jdou do toho stejně, jako když můžou ušetřit na poštovném tím, že balík vezou do 10km vzdáleného města osobně.

Je to oboustranné

Stejně tak ale hodně z jejich postupů nedává smysl. Zabíjí vlastní (drahý) čas naprostými zbytečnostmi, které by mohly dělat i cvičené opice. To už je asi zkrátka součástí jejich uvažování. Naopak jde o věc, kterou by mohl startup přinést jim. Nějakou technikálii, která jim pomůže tím, že uspoří čas nebo nutnost na něco neustále myslet.

Tím možná docházím (konečně) k tomu, co vlastně chci říct. Startupy i jejich mentory (v ČR) zajímají velice podobné věci. Zajímají je nástroje pro měření produktivity, nové iThings a možnosti získávání leadů. 90s podnikatele zajímá byznys a (instantní) vydělávání peněz. Ráno se scházejí na benzínkách a (vy)řeší byznys.

“GTD sounds cool but shit has to be done for real!“
 – Jan Duda

foto: Bart Everson/Flickr