Michal Šmída z Twisto.cz: půlka z nás je retro, půlka z nás je metro

Michal Šmída z Twisto.cz: půlka z nás je retro, půlka z nás je metro

, /
Michal Šmída z Twisto.cz: půlka z nás je retro, půlka z nás je metro

Od září loňského roku je český internet bohatší o další zajímavou službu. Twisto.cz, za kterým stojí Michal Šmída, Lukáš Hurych, Viktor Stískala a Jan Salvet (všichni 3 posledně jmenovaní ex-abdoc) společně s Mitonem a Enernem jako investory, je platební služba, která se snaží ulehčit nákupní proces v eshopech na straně zákazníka tím, že v podstatě odděluje příjemný nákup od nepříjemné platby. První jmenovaný Michal Šmída, který dříve působil v investičním bankovnictví v Londýně, nám popsal jak Twisto funguje, jak se mu aktuálně daří a co se chystá…

Čau Michale. Mohl by si Twisto.cz jednoduše představit všem, kteří o něm slyší prvně?

Určitě, Twisto je inovativní platební metoda, která se inspirovala ve Švédsku firmou Klarna (30% tamního trhu, cca. Eur 1 mld. valuace, 175 mil transakcí) a kterou se snažíme postupně zavádět do českých eshopů. Jak to funguje? Jednoduše – v košíku zákazník nakoupí 1 kliknutím, dostane zboží domů a platí až za 14 dní…taková platba „na fakturu“, jakou třeba znáte z B2B transakcí. Twisto hradí eshopu ihned a bere tak na sebe riziko nezaplacení klientem. Náš cíl je ulehčit a podpořit nákup jak přes desktop, tak i mobilní zařízení.

Fajn, tím jsi částečně odpověděl i na následující otázku. Přesto, dejme tomu, že mám na české poměry středně velké eshop. Proč bych vás měl používat?

Je to bomba inovace v Čr :) Díky Twisto nakoupí více klientů (i ti co váhají), není zde žádné riziko – platíme ihned celou objednávku a eshop nemusí čekat na peníze, tak jak to bývá u dobírky. Dosavadní výsledky potvrzují, že reálně navyšujeme eshopům konverzní poměr a tím pádem i obrat. Dále si zakládáme na budování blízkého vztahu s eshopem a aktivně pomáháme nastavovat kampaně. V momentu zapojení, naše práce nekončí! Rádi se s eshopy dělíme o naše poznatky – třeba o tom, jak vylepšit nákupní proces, viz ceskykosikroku.cz

S jakými eshopy takhle aktivně například spolupracujete?

Nedávno jsme spustili Mironet (pro registrované zákazníky), z těch dlouhodobějších pak Bonami, 123shop, UrbanStore, 4kids, RájPrádla + mnoho dalších. Jsme blízko u velkých hráčů, ale jejich jména zatím nemohu prozradit.

Kolik vás na Twisto pracuje?

18% procent osazenstva našich kanceláří jsou zvířata, v pátek to bývá i více :) Již před létem jsme měnili status firmy na Linked-IN na 11-50 zaměstanců. Jedna půlka týmu našla svojí první lásku offline, ta druhá online.

Rohlik.cz Tomáše Čupra, Marka Sachy, Mitonu a Enernu spuštěn

Zhruba před měsícem jsme vás jako první informovali o plánovaném spuštění služby Rohlik.cz, která měla...

Jak  Twisto funguje z pohledu finanční stránky? Pokud správně chápu, tak účtujete zákazníkovi fixní poplatek 39 Kč na objednávku, s tím, že maximální výše objednávky je 5 000 Kč. Jak následně prověřujete zákazníky, aby tohoto systému nezneužívali a skutečně za 2 týdny zaplatili? Dej nám nějaký insider info… :-)

K první otázce, 39 Kč + malý % poplatek od eshopu je to co nás živí. Co se týče risku, tak jsme na to trochu „ujetí“ :).  Za ten rok co služba aktivně funguje,  jsme vyvinuli vlastní algoritmus/scoring, který vyhodnotí individuální objednávku za 400 milisekund (bereme v potaz cca. 640 faktorů). Celé to u nás řídí člověk, co strávil 7 let v České spořitelně v risku (moc mu nerozumíme :) ), ale on rozumí číslům a jeho nejlepší kamarád je Excel. Nějaká pikantnost? Máme „klienty“, kteří se pokouší obelstít náš systém i 40x denně, ale na nás si nepřijdou.

Zahrnuje algoritmus třeba i lokalitu odkud zákazník pochází? Natvrdo řečeno, pokud budu z vesnice na severu Čech, mám stejnou šanci projít schválením jako, když budu mít bydliště v Praze?

Ano, geolokační data bereme v potaz, je to však jeden z mnoha faktorů, na základě kterých se rozhodujeme.

Twisto je na naše poměry dost inovativní  a netradiční služba. Setkáváte se občas s typickým českým přístupem a nepochopením ze strany zákazníků nebo eshopů, kteří nevěří, že něco takového u nás může šlapat?

Dobrá otázka, s nedůvěrou se typicky potkáváme, na trhu jsou bohužel lidi kteří řídí eshopy stejně jako před 10 lety a nechtějí zkoušet nové věci – jsou spokojení s tím co mají dnes. Na druhou stranu je tu dost takových, kteří jsou borci ve svém podnikání a chápou přidanou hodnotu naší služby a nutnost vycházet vstříc zákaznickým potřebám. S těmi je pak radost spolupracovat a posouvat tak hranice online nákupu v Čechách. Co se týče koncových klientů, tak mimo diskuzní fóra k našim článkům v různých mediích si je můžeme jen chválit.

Fungujete od loňského září, takže v podstatě rok. Jak jste na tom s obratem a ziskem? Předpokládám, že všechno zatím reinvestujete do firmy…

Čísla dáváme neradi, protože je ještě brzy dělat nějaké závěry. Ale investoři (Miton+Enern) nás nedávno podpořili novou investicí do rozvoje firmy a všechny „zisky“ jdou zpět do růstu. Každý měsíc rosteme dvojciferným tempem a dělá nám to stále radost. Cesta k úspěchu je ale ještě dlouhá. Ambice je vytvořit něco, co má na trhu dlouhodobou hodnotu. Nejsme tu jen pro rychlý exit.

Zmiňuješ vaše investory, tj. Miton a Enern. Je ve hře do budoucna i někdo další?

Miton a Enern stále projektu věří a plně ho podporují. Nepopírám však, že Twisto je zajímavé pro více subjektů na trhu.

Co aktuální novinky. Něco zajímavýho?

Určitě. Například na Rohlik.cz  (služba na online doručování potravin – více zde) připravujeme možnost platit až za 14 dní od doručení potravin právě přes Twisto. Zkrátka nákup potravin, jak ho v ČR ještě neznáme. Máte se na co těšit… :).

Ok, jaký je jinak vlastně plán? Růst v ČR, vyhonit valuaci a za nějakou dobu výhodně prodat nebo máte s Twisto dlouhodobější plány včetně vstupu na zahraniční trhy?

Krátkodobě se soustředíme na větší etablování na českém trhu, jak mezi eshopy, tak i mezi koncovými zákazníky. Ve střednědobém horizontu máme ambice jít i mimo hranice – zajimá nás především Slovensko, Polsko a ostatní státy východní Evropy. Co se valuace týče, samozřejmě nás to zajímá, ale momentálně se soustředíme především na růst a produkt.

Ještě k investorům. Z jedné strany máte Enern, z druhé Miton. Dokázal by si čistě subjektivně posoudit, co každý z nich do Twisto přináší? V čem jsou jejich silné stránky?

Miton je super na start a sestavení silného týmu, bez nich a jejich know-how v e-commerce bychom se těžko obešli. Enern zase pomáhá po stránce nastavení procesů a v oblasti risku. Zde čerpáme ze zkušenosti lidí, kteří strávili mnoho let v korporátním prostředí nebo sami vybudovali úspěšné firmy. Je to super kombinace pro to vybudovat něco velkého.

Kde osobně vidíš Twisto za další rok?

Na bedně :)