Zakladatelé evropských startupů: nestačí vyřešit váš vlastní problém
, /

Zakladatelé evropských startupů: nestačí vyřešit váš vlastní problém

Zakladatelé evropských startupů: nestačí vyřešit váš vlastní problém

“Rozjíždím startup proto, abych vyřešil problém, se kterým se často setkávám.”

Jsem velkým fanouškem podnikatelů, kteří zakládají svůj startup na základě výše zmíněné premisy. A to proto, že takový startup bude s největší pravděpodobností řešit reálný problém (což dnes bývá vzácností). Mnoho akcelerátorů a angel investorů neustále káže o tom, že startupy ve své nejranější fázi by se měly soustředit na řešení opravdových problémů jednotlivců či společností.

Některé z nejznámějších akcelerátorů, jako například Y Combinator, na to dbá celým svým srdcem: v jednom z letošních kol měl jeden YC startup vyvinout mobilního e-mailového klienta. Slovy Paula Grahama: “Startup měl jako beta skupinu jediného uživatele: Sama Altmana. Jejich jediným cílem bylo zavděčit se mu. Sam používá e-mail hodně na cestách a ví, jací klienti jsou dnes k dispozici. To znamená, že je natolik náročný, že pokud se jim podaří dostát jeho požadavkům, mohli by se zavděčit i mnoha dalším lidem. A to by mělo stačit, nebo snad ne?“

Správně, pokud řešíte problém, kterému čelí Sam Altman, tak je to celkem dostačující. Ale pokud řešíte svůj vlastní problém někde uprostřed Evropy, tak to nestačí.

Proč se startupové soutěže podobají mistrovství světa v hokeji?

Vytváření různých startupových žebříčků, soutěží a udělování cen je vždy kontroverzní. Zprvu jsem si...

Řešení vašeho vlastního problému v Silicon Valley
Sam Altman, prezident Y Combinatoru se setkává s mnoha startupy. Pokud Sam dosud nebyl s žádným mobilním e-mailovým klientem spokojený, jde velmi pravděpodobně o díru na trhu. Sam totiž trh zná a ví, co je k dispozici. Ta stejná logika platí pro většinu B2B startupů, které musí být schopné vyřešit slabá místa korporátních klientů ve Valley.

Řešení vašeho vlastního problému v Evropě
Slabinou evropských startupů je to, že se snaží vyřešit problém malé skupiny lokálních uživatelů nebo zákazníků. Je tak vysoce pravděpodobné, že někdo jiný a někde jinde (s největší pravděpodobností v Silicon Valley), řeší ten samý problém a možná efektivněji. Vy nebo vaši prvouživatelé o tom ale nevíte, protože do Evropy se to ještě nedostalo. Pokud bych měl použít slova Paula Grahama, Evropští uživatelé/zákazníci prostě nejsou dostatečně nároční, abyste je mohli využívat jako relevantní ukazatele.

Moje rada evropským podnikatelům, kteří chtějí vybudovat globální startup, nejen další lokální SMB, je jednoduchá: Musíte znát svůj trh, rozumět tomu, co dělají ostatní startupy v rámci vašeho trhu, a tak nějak tušit, kam se tento trh za pár let posune.

Zní to triviálně, ale pořád se nepřestávám divit, kolik startupů se neobtěžuje popřemýšlet ani o těchto základních otázkách. Někteří to odmítají s tím, že: “Tohle v Česku nikdo jiný nedělá” nebo “Nezajímá mě, co bude za tři roky. Mým cílem je vydělat peníze/uspokojit moje uživatele teď, a ne za tři roky.”

Takováto strategie bohužel v digitálním světě nefunguje příliš dlouho. Atraktivita v prostředí poháněném internetem (to se týká startupů i investorů) leží ve velmi škálovatelných distribučních kanálech, které umožňují uspět jen jednomu či dvěma startupům s řešením jednoho problému na globální úrovni. Takže si můžete vybudovat svůj vlastní startup, který vaše zákazníky na chvilku uspokojí. Pokud ale nejste nejlepší, tak vás nevyhnutelně převálcují lepší řešení, nebo zůstanete SMB s velmi omezeným úspěchem.

Ano, výjimky existují: digitální svět má své limity, především když ho propojíte s tím fyzickým. Podívejte se na e-commerce (logistika) a na vzestup čínských startupů. Chytří podnikatelé také mohou nastavit vysoké bariéry pro vstup na trh, které se nedají jen tak jednoduše obejít.

Ale ve výsledku si zákazníky najdou jen ty nejlepší produkty. Pokud vybudujete startup, aniž byste si byli vědomi toho, co dělají ostatní kolem vás a kam směřuje váš trh, s největší pravděpodobností jako globální startup propadnete. Dříve či později. Museli byste mít ohromné štěstí, abyste vybudovali špičkový produkt a netušili, co se děje okolo vás.

Bohužel my zde v Evropě nejsme obklopeni předními technologickými startupy, jako Sam Altman. To je jedním z důvodů, proč je pro nás těžší porozumět tak dobře globálnímu trhu. Ale copak by to byla zábava, kdyby bylo všechno tak jednoduché?

foto: Heisenberg Media/Flickr