Proč se startupové soutěže podobají mistrovství světa v hokeji?
, /

Proč se startupové soutěže podobají mistrovství světa v hokeji?

Proč se startupové soutěže podobají mistrovství světa v hokeji?

Vytváření různých startupových žebříčků, soutěží a udělování cen je vždy kontroverzní. Zprvu jsem si myslel, že i celkem zbytečné. Proč by měly startupy mezi sebou soutěžit o medaile a šampaňské namísto o zákazníky a tržby? A jak proboha vybrat finalisty, natož vítěze? A kdo, kromě zákazníků, je vlastně oprávněn startupy hodnotit?

Je velmi jednoduché kritizovat všechny startupové soutěže a odbýt je jako zbytečné akce, které přispívají ke startupové bublině. Poté, co jsem se účastnil i porotcoval pár takových, během několika let jsem si uvědomil, že jejich hodnota je v něčem jiném, než ve výběru nejlepších startupů.

Díval jsem se během letošního hokejového šampionátu na několik zápasů se svými přáteli v České republice a díky tomu jsem došel k závěru, že startupové soutěže a mistrovství světa v hokeji toho mají mnoho společného.

  1. Všichni tomu rozumí. Každý hokejový fanoušek ví, který tým mistrovství vyhraje, jaké hloupé chyby jeho oblíbený tým dělá, a jaká je ta správná strategie proti příštímu soupeři. Stejně tak jako každý člen startupové komunity ví, kterých pět startupů je nejlepších.
  2. Chyba je vždy na straně sudích.
  3. Výběr hráčů je diskutabilní. Hokejisté hrají play-off v NHL nebo se nedostali do týmu; startupy nahánějí zákazníky nebo jsou pod rozlišovací schopností těch, kdo vytvářejí nominace startup soutěží.
  4. Velké země/startupy to nezajímá. Žil jsem pět let ve Spojených Státech a nikdy jsem tam o mistrovství světa v hokeji neslyšel. To samé platí o Kanadě. Vůbec nikoho tam nezajímá, že jejich céčkové týmy hrají v nějakých soutěžích. A přitom malé země, jako Slovensko nebo Česká republika to berou jako druhou Olympiádu. Velké startupy jako GoodData nebo Socialbakers se také neobtěžují posíláním přihlášek do startupových soutěží.
  5. Sjednocují komunity. Alespoň pro ty malé to platí.

Důvodem, proč podporuji startupové soutěže, je pro mě poslední bod. Ono to nakonec není o vítězích. S ohledem na nedostatek velkých startupových vzorů v Evropě a to především ve Střední Evropě, tyto akce pomáhají motivovat startupovou komunitu a poskytují jí více prostoru v tradičních médiích. Startupové soutěže a akce považuji za jeden z nejsilnějších hnacích motorů růstu a popularity, které naše komunita za poslední 3 – 4 roky prožívá.

Ale aby tento příspěvek nebyl až příliš sluníčkový, mám jeden návrh na zlepšení. Myslím si, že všechny startupové soutěže by měly uveřejnit kritéria a metodologii, kterou používají při hodnocení startupů. Podle mě by to mohlo odstranit jistou kontroverzi, která poškozuje reputaci těchto soutěží.

Angel investice v USA řečí čísel. Jak to v roce 2013 vypadalo?

New Hampshirská univerzita zveřejnila hodně zajímavý report, který monitoruje aktivitu angel investic v USA za rok...

Dal jsem dohromady malý příklad, který však s největší pravděpodobností nebude méně kontroverzní a to kvůli mému střetu zájmů, vzhledem k tomu že jsem startupový investor. Použil jsem tři kritéria:

  • kvalitu týmu (předchozí zkušenosti, technická odbornost, nadšení pro vizi firmy)
  • velikost oslovitelného trhu
  • jedinečnost produktu

To vše, abych sestavil vlastní seznam zajímavých startupů v České republice a na Slovensku. Můj seznam nereflektuje fázi startupového cyklu, takže zahrnuje pre-revenue a pre-IPO startupy. Jinak, pokud si nejste jisti, jak definuji startup, prosím přečtěte si tento příspěvek.

Abecední řazení:

Česká republika

  1. Apiary: Jakub a Jan byli první zaměstnanci GoodData. Jejich startup přinesl revoluci v tom, jak stavět API (podle mého názoru v budoucnu standard softwarové komunikace)
  2. Cashplay: Pokud se to Jarrodovi povede, bude Cashplay ohromný: Umožňuje jakékoliv mobilní aplikaci nabídnout svým hráčům možnost soutěžit mezi sebou o peníze. Technologie Cashplay je vůbec první a jediná svého druhu, kterou povolil Apple App Store. Škoda, že do nich nemůžeme investovat (Credo se nezabývá sázkovými projekty)
  3. Comprimato: Jiří a jeho tým vytvořili první komprimační řešení pro ultra HD videa a fotografie, založené na GPU. Je to mnohem rychlejší než CPU a mnohem levnější než specializovaný hardware. V dnešní době, kdy se kvalita i kvantita zpracovávaných fotografií a videa dramaticky zvyšuje, umí řešení Comprimato ušetřit ohromné množství času i peněz
  4. GoodData: Pod vedením Romana Staňka, jednoho z nejúspěšnějších sériových podnikatelů ve Střední Evropě, se GoodData zaměřují na obrovský trh SaaS Business Intelligence. A zdá se, že to dělají dobře, soudě alespoň dle velikosti investic a množství prvotřídních investorů, které Staněk přilákal
  5. Socialbakers: Navzdory svému nízkému věku je Jan Řežáb již zkušený podnikatel, který vybudoval jednu z předních společností pro analýzu sociálních médií

Slovensko

  1. Datamolino: Jsem velkým fanouškem jeho zakladatelů. Pokud se jim podaří se svým programem na zpracování PDF faktur najít správný produkt/market fit, tak to Datamolino může dotáhnout daleko.
  2. Excalibur: Jejich produktová roadmapa je sice komplikovaná, ale pokud to bude fungovat, může být Excalibur  obrovský. Díky svému unikátnímu autentifikačnímu řešení může tento startup jednou provždy pohřbít hesla
  3. Pexeso: Pokud se chcete podívat na krásný design, tak doporučuji kouknout na Pexeso. Rasťo je známý tím, že umí přitáhnout do týmu nejlepší technické talenty. Doufejme, že se jim podaří uspět i komerčně. Pexeso umí díky svému jedinečnému algoritmu vyřešit velká bolavá místa výrobců online videa
  4. Photoneo: v našem regionu je velmi vzácné, aby skupina absolventů PhD. pracovala na komerčně velmi slibném projektu. Vytvořit nejlepší 3D scanner/kameru na trhu není jednoduchý úkol, ale dost možná, že to za tu námahu bude stát
  5. Runform: kombinace jednoho z nejlepších podnikatelů, jaké jsem na Slovensku potkal, s unikátní sadou chytrých algoritmů, které umí pokrýt nespočet sportů a automaticky zanalyzovat vaši techniku a dát vám typy ke zlepšení. Co víc si může investor přát?

Výše uvedený výčet se výrazně liší od nedávných nominací na různá ocenění, o kterých vím. To jen poukazuje na to, jak subjektivní takové hodnocení může být. Nicméně ten můj je podle mě alespoň o něco víc transparentní, vzhledem k tomu, že jsem nejprve uveřejnil kritéria, podle kterých jsem hodnotil. A ano, jsem připravený čelit kritice kvůli zahrnutí startupů, do kterých Credo investovalo. Co bych to byl za investora, kdybych nevěřil tomu, že naše společnosti jsou ty nejlepší, jaké tento region může nabídnout?

foto: Jan Nechvíle