Nový český žurnalistický projekt FactCzech chce lépe ověřovat fakta a bojovat s „fake news“
, /

Nový český žurnalistický projekt FactCzech chce lépe ověřovat fakta a bojovat s „fake news“

Nový český žurnalistický projekt FactCzech chce lépe ověřovat fakta a bojovat s „fake news“

Dezinformace, fake news, propaganda. To jsou klíčová slova, která v dnešní době do značné míry dominují nejen českému internetu.  Média, organizované skupiny i státy se manipulativními technikami snaží ovlivnit veřejného mínění a nutno říct, že se jim to do značné míry daří.

Podle výzkumu organizace Evropské hodnoty ze září 2016 věří dezinformacím více než čtvrtina obyvatel Česka, zhruba stejně lidí pak věří dezinformačním médiím více než tradičním. Není tedy divu, že se objevují vážné spekulace o tom, že dezinformace měly vliv například i na nedávné prezidentské volby v USA. Tomu, aby se podobná věc neděla v Česku, chce lepší edukací veřejnosti, novinářů a médií pomoct nový projekt FactCzech.

Mall.cz se stal oficiálním partnerem Českého olympijského týmu pro blížící se olympiádu v Koreji

Zimní olympijské hry v jihokorejském Pchjongčchangu se pomalu, ale jistě blíží, což znamená i tradiční...

Web vznikal v posledních několika měsících a obsahuje videolekce, kvízy, články a odkazy, které by měly pomoci novinářům, publicistům, blogerům, pedagogům i všem, kteří se chtějí naučit, jak fake news rozpoznat. FactCzech vychází z kurzu pro studenty žurnalistiky na Karlově, Masarykově a Palackého univerzitách a je iniciativou společnosti Transitions Online. Ta je původem českou organizací, která se věnuje mediálnímu rozvoji ve 29 postkomunistických státech. Grant na podporu projektu poskytlo Velvyslanectví USA v České republice.

„Kurz byl studenty hodnocen velmi pozitivně a byla by škoda, kdyby se s jeho náplní nemohlo seznámit více lidí. Proto jsme se rozhodli vybrat a do češtiny přeložit to nejzajímavější a zpřístupnit veřejnosti skrze web. V příštím roce kurz zopakujeme, tentokrát už pro více studentů, nejen žurnalistiky. Chystáme se také oslovit cílovou skupinu, která byla doposud opomíjena – seniory,“ uvádí Jaroslav Valůch, koordinátor projektu.

V boji s dezinformacemi je v Česku nejvíce vidět již zmiňovaná organizace Evropské hodnoty, která se se svým program Kremlin Watch zaměřuje právě na dezinformační a manipulativní weby. Svou službu pro ověřování informací spustil na začátku také roku Google, zajímavým webem, který poskytuje dva náhledy na stejné situace, je také projekt The Perspective. Podobnou tematikou, jako v tuzemsku chce dělat FactCzech, se pak na globální úrovni věnuje například server First Draft News, který je financován z Google News Lab.

Foto: FactCzech, Pexels