Jak s pomocí chatbotů a dalších moderních technologií dominovat vašemu byznysu
, /

Jak s pomocí chatbotů a dalších moderních technologií dominovat vašemu byznysu

Jak s pomocí chatbotů a dalších moderních technologií dominovat vašemu byznysu

Nové technologie nás obklopují, vyvíjí se a mnoho lidí z nich má strach. Možná jste již slyšeli termíny jako virtuální realita, rozšířená realita, 3D tisk, autonomní vozidla, internet věcí, umělá inteligence, chatboti a další.

Jedná se o zástupce nejnovějších technologií, ze kterých se teprve některé stávají běžně používaným standardem a jiné se teprve do praxe ladí. Odpůrci a xenofobové, kteří mají z těchto technologií strach si ale neuvědomují, že věci jako mobilní telefony, sociální sítě nebo internet byly před časem ve stejné pozici. Nyní je běžně používáme a jsou neoddělitelnou součástí našeho života.

Seznam.cz v loňském roce navýšil svůj zisk o téměř 10 % na 1,1 miliardy korun

Největší tuzemský vyhledávač Seznam.cz ohlásil tržby za loňský rok, ve kterém se mu podařilo utržit 3,7...

Jako každá technologie jdou i tyto nové technologie zneužít. Na 3D tiskárně za necelých 20 000 Kč si například můžete vytisknout funkční pistoli různé ráže.

 V následujících 3 krocích se podíváme, jak některé zástupce těch již běžných i progresivních technologií do vašeho byznysu zaintegrovat.

Buďte tam, kde jsou vaši zákazníci

Jednou z metod sociálního inženýrství, když se dříve testovala bezpečnost firem, byl tzv. trash diving, kdy se v odpadkových kontejnerech za společností hledali jakékoliv tištené výpisy, mzdy, e-maily, kde se nachází alespoň nějaká jména, telefonní čísla nebo e-maily zaměstnanců. Sociální sítě tuto hru kompletně změnily a vy si můžete např. s pomocí LinkedInu zjistit jména zaměstnanců v konkrétní společnosti, na konkrétní pozici a to včetně kontaktních údajů. Na Facebooku si pak můžete rozšířit tento profil o to, co tyto osoby např. dělají ve svém volném čase.

Distribuce dat na lidi jde, ale mnohem dál. Mohu např. použít metodu tzv. X-ray searche a použít Google k vyhledání dalších informací např. na Airbnb.

site:airbnb.com/users java prague

Zjistit informace o konkrétním člověku na Facebooku není přímo ve Facebooku problém. Pokud chcete vidět i fotky, na kterých byl člověk jen otagován, můžete použít nástroj Stalkface, který vám poskytne další informace za hranice daného profilu.

Co když si ale chcete na Facebooku najít např. seznam všech německy mluvících grafiků v Brně? Pokud dobře neovládáte tzv. Graph search, který je celkem komplikovaný, tak to nejste schopni udělat. Můžete ale využít Facebook plugin, který vám z Facebooku udělá vyhledávač, na který jste zvyklí např. z LinkedInu.

Práce s LinkedInem pro prodej, recruitment nebo budování osobní či firemní značky se dnes stává standardem. Když ale prodáváte jedné cílové skupině, např. manažerům z oblasti farmacie, zadáváte do LinkedInu podobná klíčová slova a tím pádem se vám zobrazují podobní lidé. Abyste dobře odlišili lidi, které jste již viděli a mohli si k nim udělat i poznámku, slouží plugin LinkedIn Advanced Sourcer. Práce je pak mnohem rychlejší, efektivnější a zábavnější.

Na Facebooku také minulý rok vzniklo mnoho nových formátů, kterými můžete osvěžit vaše standardní marketingové aktivity na sociálních sítích. Jedním z formátů je např. Facebook Canvas a Facebook Instant Articles. Oba tyto formáty si pustíte pouze na mobilním telefonu a načítají se velmi rychle, prakticky okamžitě i na špatném internetovém připojení.

Velkou novinkou je pak Facebook Messanger Chatbot. Speciální rozhraní do Facebook Messangeru, které umožní vaším zákazníkům dostat odpověď vždy a okamžitě od předprogramovaného robota. Robot dokáže porozumět požadavkům, může nabídnout přímo v Messangeru i např. video obsah nebo zákazníka požádá, aby mu o sobě nahrál minutové video. Na video se posléze mohou podívat zaměstnanci společnosti.

Bourejte vzorce chování

Jestli jste obchodník, recruiter, marketer, podnikatel, žadatel o práci, snažíte se získat pozornost, že zrovna vy, váš produkt nebo vaše služba je výjimečná.

Jedním ze způsobů, jak rozbít vzorec chování, který dělají ostatní, je použít jiný formát. Internet je dnes rychlejší a technologie levnější, takže není problém produkovat audiovizuální obsah. Ten může mít již dnes ale mnoho podob.

Jedním z nich je tzv. virtual reality video. Někdy se také setkáte s pojmem 360 stupňové  video, VR video nebo 3D video. Tato videa umožní ukázat např. kanceláře nebo jiné prostory nebo průběh nějaké události (konference, koncert, atp.) očima návštěvníka, která se může volně rozhlížet a nemusí sledovat pouze záběry, které si vybere kameraman, jak to známe z klasických videí.

Tato videa lze dnes tvořit s kamerami začínajícími na 2000 Kč. Zákazník si může tato videa pustit buď na počítaci, mobilu nebo na headsetu pro virtuální realitu. Ty levnější headsety, do kterých dáváte mobilní telefon, na kterém se video zobrazuje, začínají už na 15 Kč za papírovou verzi až po plastové za 100 až 300 Kč.

Aktuálním trendem komunikace na sociálních sítích je autenticita. Ukazovat, co se děje právě teď. Neklade se velký důraz na kvalitu videa, ale pouze na dokumentování událostí a na rychlost distribuce. Live vide dnes najdete na Facebooku, Youtube, Twitter, Instagram, Periscope a další. LinkedIn se avizoval zavedení této funkce. Máme zde dále speciální formát Stories, se kterým začala sociální síť Snapchat a tuto funkci posléze převzal Instagram, Facebook a Facebook Messanger. Obsah ve Stories se automaticky maže po 24 hodinách.

Pokud chcete vysílat živě do více kanálů v jeden čas z jednoho mobilu, je potřeba použít např. službu Restream.io. Instagram a Twitter však používají proprietární protokoly, které takto spojit nejdou. Proto jsme vyrobili speciální selfie tyč, kterou nazýváme Mr. Hollywood, která dokáže propojit více mobilních telefonů, má svoje osvětlení a jednotný mikrofon pro všechny tři mobilní telefony. S touto selfie-tyčí dokážete vysílat i do 10 sociálních sítí najednou.

Přizpůsobujte se chování zákazníka

Již v roce 2014 překročil počet uživatelů mobilních zařízení počet uživatelů na klasických počítačích a laptopech (zdroj: ComScore). To znamená, že zákazník si pravděpodobně bude objednávat vaši službu, hlásit se na vaši volnou pozici, číst si informace o zboží z mobilu nebo tabletu. Doporučuji si udělat takový „mystery shopping“ a zkusit si, jak hladký průběh mají tyto akce na vašem webu, pokud se pohybujete pouze z mobilního zařízení.

Určitě jste slyšeli termín Internet věcí – zkratka IoT (Internet of Things). Co si pod tímto představit? V zásadě se jedná o senzory. Říká se, že v senzorech je budoucnost. Podobně jako máte mnoho senzorů v autě, které hlídají o teploty motoru, stavu palivové nádrže až po to, abyste do někoho nenabourali, tyto senzory se začnou více a více objevovat např. v domácnostech. Vaše spotřebiče spolu budou komunikovat, takže když např. senzor v lednici zjistí, že vám došlo mléko, objedná automaticky nové. Chipy a senzory budou postupem času ještě více levné a dá se řící, že vše od aut, domácností, konferenčních místností a meeting roomů, bude prošpikováno senzory a počítači.

Senzory můžete využít již dnes např. práve ve spojení s mobilními telefony.

Máte k dispozici senzor iBeacon (na obrázku vlevo) podle standardu od Apple. Tento senzor můžete propojit s vaší mobilní aplikací a např. zobrazit zprávu každému kolemjdoucímu s předností až na vzdálenost 1m. Můžete s ním např. měřit, kolikrát už u vás daný zákazník byl tím, že např. prošel kolem vaší recepce, kde byl tento senzor. Můžete podle toho sestrojit navigaci vací společností, která návštěvníka automaticky provede a bude mu aktualizovat informace na displeji prostě pouze tím, že se bude pohybovat.

Na pravo můžete vidět senzor Eddystone podle standardu od Googlu. Výhodou tohoto chipu je, že funguje na bázi notifikací v prohlížeči Google Chrome, který máte každý automaticky nainstalovaný, pokud používáte mobilní telefony s operačním systémem Android. Těmto lidem, pokud budou mít zapnuté bluetooth, můžete zobrazovat jakýkoliv webový odkaz – např. vaše webové stránky.

Senzory jsou tedy skvělá věc, jak propojit ten online svět s tím světem offline.

Vývoj technologií jde exponenciálně dopředu. Nové technologie, postupy, vynálezy denně vznikají a některé se pak stávají naším denním standardem. Není divu, že je již definovaná nemoc tzv. robofobie – strach z robotů, dronů a umělé inteligence. Dříve než budou roboti natolik chytří, aby dokázali sami myslet a sami se vyvíjet (tzv. technická singularita), budeme muset nejdříve ještě více zrychlit výpočetní výkon, což se nám pravděpodobně se soudobými počítači na bázi křemíku nepovede. Budou muset přijít nové počítače možná na bázi DNA, kvantové, optické nebo proteinové.