Nový CEO Cleevio, David Bezděka: Cleevio jsme v podstatě reinkarnovali, aktuálně děláme i pro startupy z Dubaje
, /

Nový CEO Cleevio, David Bezděka: Cleevio jsme v podstatě reinkarnovali, aktuálně děláme i pro startupy z Dubaje

Nový CEO Cleevio, David Bezděka: Cleevio jsme v podstatě reinkarnovali, aktuálně děláme i pro startupy z Dubaje

Jedním z tradičních zástupců české technologické scény je pražské vývojářské studio Cleevio. To má za více než 10 let své existence na svědomí desítky zakázkových a několik vlastních projektů, z nichž ze 3 z nich, konkrétně herní platformy GAMEE, finanční aplikaci Spendee a chystrého zařízení do domácnosti Angee, se nedávno staly zcela samostatnými entitami.

Cleevio tak bez jeho tří nejvýraznějších startupů čeká zcela nová etapa. O tom, co má studio v plánu, na čem aktuálně pracuje i co ho trápí, jsme si povídali s Davidem Bezděkou, novým CEO Cleevia.

Pojďme to vykopnout trochu z obecnějšího hlediska – čím je Cleevio odlišné od jiných vývojářských studií?

V Cleeviu se snažíme dělat věci jinak než jiné zakázkové agentury. Chceme, aby pro nás zákazník byl partnerem a umíme oproti konkurenci nejvíce pomoct s tvorbou samotného produktu. Typicky agentury chtějí zadávací dokumentaci a jak to klient chce, tak to agentura přesně udělá. To my nechceme, víme díky desetiletým zkušenostem i startupům, co jsme sami budovali, že je to neefektivní. Produkty ještě před vývojem testujeme na uživatelích, upravujeme a ladíme koncept na základě jejich feedbacku a samozřejmě nezapomínáme ani na business hledisko – aplikace musí generovat hodnotu pro klienta. Mimo klasické mobilní aplikace samozřejmě sledujeme trendy a začali jsme se víc zaměřovat na HTML5 games a chatboty.

Český herní startup GAMEE představil druhou hru ve spolupráci s youtuberem Jiřím Králem

České herní studio GAMEE na své stejnojmenné platformě, která eviduje 8 milionů měsíčních aktivních...

Proč tedy došlo po téměř deseti letech na změnu ve vedení Cleevia?

Původní zakladatelé Lukáš Stibor, Miroslav Chmelka a Jan Částek se rozhodli naplno dělat na našich původních startupech. Společně s Boženkou Řežábovou GAMEE, Spendee s Davidem Nevečeřalem a Angee s Tomášem Turkem. Pro ně už asi nebylo v Cleeviu nic nového, co by tam mohli přinášet. Chtějí využít zkušeností, které nasbírali za léta strávená pomáháním startupům a ostatním klientům a zhodnotit je ve vlastních projektech.

Co tedy ty, jakožto nový CEO přinášíš do Cleevia nového?

Snažím se nějakým způsobem přinášet nový přístup. Jsem tu zhruba od doby, kdy se začalo dělat Spendee, což jsou tři, čtyři roky zpátky, a tehdy jsme se celkově přestávali soustředit na zakázkový vývoj. Nyní se tyto zakázkové věci snažíme optimalizovat, děláme například frameworky, které se pak mohou znovu používat, zlepšili jsme testování, zavedli CI. I tým jsme představili trochu jinak – nejsme už jen developeři, ale máme více produkťáků a celkově se tým hodně zaměřuje na produkt. A jak už jsem říkal, HTML5 games, chatboti, focus na nové technologie – to je celkově můj přínos.

To jsme ostatně také psali na CzechCrunchi. V roce 2015 jste říkali, že se chystáte “utlumit práci pro klienty a soustředit se na vlastní projekty”. To už tedy dnes neplatí?

Ne, neplatí. Jedna z variant totiž tehdy byla, že se Cleevio jako takové rozpustí a lidé z něj půjdou dělat do GAMEE, Spendee či Angee. Pak jsme si ale řekli, že by bylo škoda zahodit roky práce, celou tu značku, a know how. Takže jsme v podstatě Cleevio reinkarnovali.

„Když Coca-Cola měla akci, tak se udělala eventová aplikace, která za tři měsíce umřela.“

Ty jsi tedy v Cleeviu nějaké tři roky. Myslíš že vůbec dokážeš podchytit to, co se tu tvořilo deset let?

Myslím že ano, protože poslední rok a půl jsem se na pozici CEO připravoval. Cleevio jsem dostal na starost neoficiálně s tím, že Lukáš a ostatní kluci mě mentorovali, předávali mi zkušenosti a kontakty. Nicméně ten trh se za deset let výrazně změnil, takže to nevidím jako nevýhodu. Tehdy Cleevio dělalo weby, aplikace se dělaly přes agentury, u nichž ani Cleevio nesmělo být zmíněné. Dělaly s také hodně eventové aplikace – když Coca Cola měla akci, udělal se appka, která za tři měsíce umřela. Dnes už se ale soustředíme na dlouhodobou spolupráci, startupy a něco, co dává smysl. To i proto, abych mohl potencionálním klientům ukázat, co za sebou máme. Kdybych šel za novým klientem Cleevia před pěti lety, můžu mu říkat že jsme dělali aplikaci pro Coca-Colu, ale nic mu neukážu, protože ta na AppStoru už dávno není.

Tím, co máte za sebou máš na mysli Angee, GAMEE, Spendee? Chcete z nich tedy Cleevio dát těžit reference, i když už jde o samostatné firmy?

Přes ně spíše ukazujeme klientům, že jestliže mají zajímavý nápad, tak díky našim zkušenostem s budováním startupů víme, jak produkt nastavit a rozjet tak, aby byli za tři roky tam, kde jsou dnes třeba tyto tři startupy. Je to součást našeho know-how, výhoda proti běžným zakázkovým agenturám.

Nevidíš jako mínus to, že žádný z původních zakladatelů Cleevia už zde nepůsobí?

Oni pořád působí jako poradci, i to tak na webu máme napsané. Provozní věci s nimi tedy neřešíme, pokud nejde o něco extra vážného, ale strategické věci stále diskutujeme spolu.

Popiš mi, jak vlastně tahle spolupráce, to vaše soužití tady v jedné vile, konkretně vypadá?

Tak párty třeba pořádáme společně (smích). Ale když třeba řešíme něco hardwarového, tak jdeme do Angee, protože víme, že tam jsou super hardwaráři. Když potřebujeme gaming, který teď chce hodně firem, tak jdeme do GAMEE, zeptáme se jich. Když GAMEE osloví nějaká společnost ohledně brand hry, tak Cleevio ji dokáže celou připravit.

Kolik lidí vlastně zůstalo z původního Cleevia, potom, co jsi se ujal vedení?

Hodně málo, nicméně ten odliv byl postupný a v podstatě jsme průběžně pozice nahrazovali tak, aby noví lidé mohli načerpat zkušenosti od těch přecházejících.

Jinými slovy vize je si vzít brand a vybudovat z toho úplně něco nového…

Já bych neřekl úplně něco nového, spíše chceme navazovat na to, že Cleevio vždycky dělalo pěkné a hlavně funkční produkty. A bude je dělat i nadále, s tím, že se nyní ještě více soustředíme právě na produkt a zkvalitnění zakázkového vývoje 

„Děláme pro slovenský startup, který by mohl způsobit revoluci v platbách“

Jak úzce vlastně spolupracujete s těmi, pro které děláte aplikace?

Velmi úzce. Chceme spolupracovat právě s takovými lidmi, jako jsou klienti z těchto start-upů. Ti ukončili veškeré svoje ostatní aktivity a my s nimi denně voláme, minimálně jednou týdně se potkáváme a ve své podstatě prožíváme celé budování  startupu. Jako kdybychom byli v jejich týmu. Rozhodně to nebereme tak, že tady máš fakturu, zaplať a dál nás nezajímáš.

A na jakých projektech děláte v Cleeviu teď?

Aktuálně toho děláme víc, například aplikaci pro slovenský startup, který by mohl způsobit revoluci v platbách. Tento klient si nás vybral právě proto, že jsme v minulosti dělali Spendee. Není to ale jen aby bylo možné platit jinou formou, chceme vytvořit i určitou user experience. Víc bohužel nemohu říct.

Co jsou ty další věci, na kterých pracujete?

Pro jeden dubajský startup děláme profesní aplikaci na shánění práce, která je založena na bázi videí. Tam si můžeš nahrát svůj videoprofil, když hledáš práci, nebo když jsi HR manažer nahraješ videodotazník, a kandidáti ti pošlou odpověď.

Pak je tu ještě jeden dubajský startup se kterým spolupracujeme. Vytváříme aplikaci na rozpoznávání oblečení. Například, když se mi bude líbit co nosíš, tak si to vyfotím a algoritmus zjistí odkud to dané oblečení je a pošle mi eshopy, kde bych ho mohl koupit.

Pro české a slovenské klienty jsme nedávno vydali novou aplikaci Můj McDonald’s, kde na backendu analyzujeme uživatelské chování a snažíme se doporučovat zákazníkům McDonaldu to, co jim bude pravděpodobně nejvíc chutnat. A pro společnost Lagardere nyní pracujeme na aplikaci YouRadio News- což je smart news a podcast player.

Jaký smysl pro vás vlastně mělo otevřít kanceláře v Brně? Šlo například o lidské zdroje?

Opravdu veliký z mnoha důvodů. Když se na to koukám zpětně, bylo to určitě dobré rozhodnutí. Začali jsme je řešit někdy v lednu, pak trvalo asi tři měsíce než nám je postavily a než to bylo hotové, už jsme je měly plné. Brno má VUT a Masarykovu univerzitu, dvě super technické školy, které pojmou velké množství lidí. A ti když vystudují, tak chtějí být v kontaktu s dalšími vývojáři a proto jdou k nám do kanceláře, i když třeba by mohli pro nás dělat z domova.

Čili se držíš toho, že fyzický kontakt je při vaší práci potřeba a vidíš v tom přidanou hodnotu…

Typicky třeba nový produkt se prostě přes Slack nedá vymyslet. To bychom se upsali, Takže máme pravidlo, že jakmile se řeší větší věci, tak se jde do zasedačky, kde si sedneme, kreslíme na tabuli a tvoříme.

„Letos by měl náš obrat činit 20 milionů korun.“

Jaký největší problém aktuálně v Cleeviu řešíte?

Protože hodně dbáme na kvalitu (děláme hodně user testingů, ladíme UX a UI), tak máme občas problém klienta přesvědčit, aby aplikaci věnoval více času na vyladění, než ji vypustíme do storů. Další problém, který teď řeší všichni, je nedostatek seniorních vývojářů. Hodně do týmu investujeme a daří se nám seniory vychovat u nás.

Když jsme u těch investic a peněz, jak si na tom momentálně stojí Cleevio finančně?

Obrat, ten se dá snadno dohledat, minulý rok to bylo něco okolo deseti milionů korun, letos by měl činit dvacet milionů. Stále tedy rosteme, druhá věc je pak ziskovost, která se snížila i díky velkým investicím co jsme dali právě do týmu a kanceláří.

Noví lidé, to je ostatně problém, co v dnešní době řeší téměř každá technologická firma. Jak je do firmy lákáte vy?

Myslím, že náme super HR. Naše personalistka s vývojáři buduje dlouhodobé vztahy a baví ji sledovat, jak se ti kluci mají, co dělají – ať už se jedná o ty, které oslovujeme, nebo ty, kteří už u nás dělají. Jinak firmy dnes lákají na příjemné pracovní prostředí, mladý kolektiv, zajímavé projekty, jídlo na pracovišti… tak to mají všichni.

Davide díky za rozhovor!

Také děkuju.