Marketingový génius Seth Godin radí, jak do 3 měsíců rozjet profitabilní byznys s 1000 dolary
, /

Marketingový génius Seth Godin radí, jak do 3 měsíců rozjet profitabilní byznys s 1000 dolary

Marketingový génius Seth Godin radí, jak do 3 měsíců rozjet profitabilní byznys s 1000 dolary

Máte možná geniální nápad na nový produkt nebo službu, víte, co od něj chcete, jak celou věc dáte dohromady, co se týče kódu a designu i úvodního proma, které lze řešit bezplatně na mnoha tématických serverech a postupně i na sociálních sítích – jak ale během krátké doby docílíte toho, že získáte prvního platícího zákazníka? Jak správně zvalidujete nápad, který jste dostali, bez toho, aby vás to stálo přehnané úsilí a spoustu peněz? Na to se snažil v podcastu Louise Greniera odpovědět Seth Godin.

Seth Godin je marketingový guru, který stojí za celkem 18 knihami, které se zaměřují na marketing a podnikání, v Česku například „Všichni marketeři jsou lháři“ nebo „Kopni do té bedny“ – druhá zmíněná kniha se zaměřuje na to, jak se odhodlat k tomu, vytáhnout nevyužité nápady ze šuplíku, určit si priority a konečně je přivést k životu.

Čína začíná s regulací kryptoměn, zakazuje výběr financí prostřednictvím ICO

Čína je známá nejen pro svoji nezaměnitelnou kulturu a různorodost, ale také pro jeden z největších finančních...

To bylo ostatně i tématem podcastu, kterého byl Godin součástí – zaměřil se v něm na to, jak spustit profitabilní byznys do 90 dní, bez toho, abyste museli utratit více než 1000 dolarů, nepočítáme-li strávený čas. Úkol od Greniera zněl jasně, vymyslet takový byznys, který ovšem nebude těžit z jeho jména, popsat, jak by měl přesně fungovat a jak získá své první zákazníky.

Dle jeho slov je tradiční, agresivní marketing, hudbou minulosti, vůči které jsou již dnešní zákazníci imunní – je tak třeba vymýšlet zcela nové způsoby, jak k nim přijít a něco jim prodat, a vůbec nejlepší je, je zasadit do procesu vývoje produktu od začátku až do konce, nechat je podívat se pod pokličku toho, jak něco děláte, netlačit na pilu.

Jak se do toho tedy vlastně pustit

Je dobré začít jen s velmi omezeným trhem, respektive s velmi omezenou skupinou uživatelů, nesnažit se okamžitě cílit globálně, jelikož vás to bude stát nejen spoustu zbytečného času, ale hlavně peněz. Musíte si uvědomit, kdo jsou ti lidé, kteří by váš produkt chtěli využívat nejčastěji, kteří ho nejvíc potřebují a jsou ochotni za něj zaplatit. Pro svůj potenciální nápad si tak vybral průvodce těmi nejlepšími místy na Airbnb v Paříži a pomoc s jejich rezervací.

Standardně by pro něco takového byl trh velmi roztříštěný a hledání cílových zákazníků velmi složité – zaměřil by se proto pouze na rodiny s dětmi z Kalifornie, kteří chtějí cestovat na dovolenou do Paříže (oblíbená lokalita Američanů). Těm by nabídl specifické lokality, které jsou vybaveny vysokorychlostním internetem pro komunikaci s přáteli a rodinou, poblíž hlavních turistických atrakcí s výhledem na Eiffelovu věž a také v centru těch nejlepších restaurací.

Nejdůležitější je podle něj ale provedení – váš byznys musí být založen na kvalitě, na šetření času, na něčem, pro co se lidé budou vracet, budou o tom říkat přátelům a ti zase dalším přátelům. Jedině tak můžete začít s marketingem takřka „na koleni“ a neutratit za něj přehnané peníze. Pokud budete prodávat průměrnou věc, dostanete se vždy jen k průměrným zákazníkům.

Ideální případ pro to je například Slack, který se během dvou let dostal z 16 tisíc na 2,7 milionu aktivních uživatelů, bez nějakého zásadního marketingu, služba se jednoduše šířila sama. Nepoužíváte přeci Facebook jen proto, že jste viděli u dálnice billboard s úsměvem Marka Zuckerberga, ne, poprvé vám o něm řekli přátelé.

Vemte si do hlavy problém, kteří řeší co nejvyšší počet lidí ve vašem okolí, snažte se jim ho vyřešit a poté se o něj s nimi podělte, samozřejmě zdarma, k otestování. Pokud budou ochotni sdílet ho dál, děláte to dobře, pokud vám rovnou řeknou, kolik by za něj zaplatili, děláte to skvěle, a pokud se jim to nelíbí, nasbíráte další zkušenosti a cenný feedback, který vám pomůže s posunem.

Analytická platforma Hotjar vyvíjela svůj produkt pouhé 4 týdny, s jednoduchou landing page se jim podařilo získat na 1500 zájemců, kteří chtěli produkt zdarma vyzkoušet, ti po vyzkoušení do platformy pozvali přes 17 tisíc dalších uživatelů a do 6 měsíců už měl Hotjar přes 60 tisíc pozvaných uživatelů a 17 tisíc těch aktivních.

Jak ale na propagaci, pokud nemáte ani 1000 dolarů v kapse?

Pro svůj potenciální projekt by vzal 50 nejlepších Airbnb v Paříži s fotografiemi a vytvořil by jednoduchého průvodce v PDF – ten by pak byla k dispozici zdarma na konci každého blogového postu na platformě Medium.com. Kontaktoval by 10 lidí, které zná, aby si článek přečetli a pokud by se jim vše líbilo, zasdíleli průvodce dál. V případě opaku by opět vzal feedback a průvodce přetvořil, dokud nebudou spokojeni. Na konci průvodce by na sebe zanechal email, aby ho mohl kdokoliv kontaktovat pro rady zdarma.

Šířením by počítal s tím, že se k němu dostanou až stovky lidí denně, kteří budou mít zájem o bezplatné rady a doporučení. Jakmile by dosáhl zajímavého počtu, začal by oslovovat majitele dalších Airbnb s tím, že napíše placené review jejich místa a umístí ho do průvodce a na blog, s tím, že ho pak dále doporučí rodinám, které do Paříže vyrážejí. Tvrdí, že pokud chcete být úspěšní a milovaní ze strany zákazníků, musíte prvně poodhalit to nejlepší ze sebe bez nároku na odměnu.

Důležité je si věřit a nevzdávat se, vše vyžaduje trpělivost a pokud chcete začít takřka s minimálními náklady, bez investorů, bez těchto věcí se jednoduše neobejdete.

Článek je založen na bezplatném podcastu Louise Greniera z Everyone Hates Marketers.

Foto: Wikimedia Commons, Acumen / Flickr, TED Conference / Flickr