Martin Šťáva a David Drobík z STRV: o náš nový projekt Rapid.io se zajímal i Peter Thiel
, /

Martin Šťáva a David Drobík z STRV: o náš nový projekt Rapid.io se zajímal i Peter Thiel

Martin Šťáva a David Drobík z STRV: o náš nový projekt Rapid.io se zajímal i Peter Thiel

Českou technologickou společnost STRV vám asi nemusíme představovat. Ostatně u nás na CzechCrunchi je poměrně častým tématem a to především díky svým aplikacím a projektům, které vyvíjí pro velké zahraniční klienty vesměs ze Silicon Valley. STRV však zároveň provozují a pracují na několika vlastních projektech, z nichž jedním z nich je nová služba pro vývojáře Rapid.io. Její hlavní dva tvůrce Martina Štávu (na fotce vlevo), který je zároveň technickým ředitelem a spoluzakladatelem STRV a Davida Drobíka, jsme vyzpovídali v rozhovoru.

Už nějaký čas v STRV pracujete na novém projektu Rapid.io. Mohli byste ho našim čtenářům představit?

Martin Štáva: Rapid.io je služba pro vývojáře, která jim umožňuje doručovat real time data do aplikací, a to mobilních i webových. Rapid.io je tak vedle Ordru (expresní rozvoz jídel pozn. redakce) a seznamovacích aplikací naším dalším interním produktem, respektive samostatným startupem, pro který pracují nejlepší vývojáři STRV.

David Drobík: Rozhodnutí pustit se do tohoto projektu vychází z našich zkušeností ze světa vývoje aplikací. Přeci jenom na kontě jich máme přes 250.

Etický hacker Pavol Lupták: Anonymní kryptoměny a decentralizace služeb způsobí do pár let kolaps

Ransomware WannaCry, který začal před dvěma týdny napadat počítače s operačním systémem Windows je považován...

Jak a kdy vlastně vznikl prvotní impuls pro to, se do vývoje podobného typu projektu pustit?

Martin Štáva: Vlastní vývoj započal už někdy v loňském roce. Byla to potřeba STRV, protože jsme neviděli na trhu službu, která by splňovala naše nároky. Rozhodnutí vypustit toto řešení veřejně přišlo v únoru letošního roku. V té době jsme dali produktu rapid.io jméno a nasadili na něj více vývojářů. Uzavřenou betu pro testování jsme představili v červnu, veřejnou betu spouštíme nyní a to i pro české vývojáře.

Dá se tedy říct, že jste řešili vlastní problém, který se časem proměnil v reálný projekt a business.
David Drobík: Ano, jak již říkal Martin. Po vyzkoušení snad všech dostupných nástrojů, kdy ve všech jsme viděli nějaké mouchy, jsme se rozhodnuli přijít s vlastním řešením. Troufáme si tvrdit, že podobný problém musí mít i další vývojáři po celém světě.

Můžete uvést nějaký nejtypičtější příklad, kdy vývojářům přijde Rapid.io vhod?

Martin Šťáva: Rapid.io ocení zejména ti vývojáři, kteří vyvíjí chatovací, kolaborativní nebo IoT aplikace. Ulehčí jim práci v tom, že už nebudou muset sami vytvářet kód, který by zajistil komunikaci mezi jednotlivými zařízeními nebo uživateli. Rapid.io jsme již třeba nasadili například na naši dating aplikaci Surge, kde jej využíváme na chat. Stejně tak na rapidu běží dispečink Futupilotu, nové bikesharingové služby, kde se STRV stalo významným podílníkem.

Surge a zejména Futupilot jsou vaše dva projekty, o kterých se v posledních měsících poměrně dost mluví. Jak si vlastně aktuálně stojí?
Martin Šťáva: Oběma projektům se daří! Surge stále roste, má denně přes 80 tisíc aktivních uživatelů, kdy většina z nich je z USA. Na základě Surge jsme nedávno vypustili další gay dating aplikaci s názvem Grizzly určenou pro specifickou skupinu gayů. V příštím týdnu navíc plánujeme vypustit do světa Zoe, aplikaci pro lesby.

David Drobík: Rapid dnes už funguje na aplikacích, které mají více než 3,5 milionu uživatelů. Někteří klienti STRV již projevili zájem o implementaci Rapidu do svých aplikací. Tam ale ještě není nic jisté.
Vraťme se k samotnému vývoji Rapid.io. Říkali jste, že na Rapid.io pracují aktuálně ti nejlepší lidé z STRV. O jaký počet se celkem jedná a roste stále tým v průběhu vývoje nebo už se v této fázi spíše ustálil?

David Drobík: Dnes na Rapidu pracuje 10 lidí, z toho je 7 vývojářů. Plánujeme, že tým nadále poroste, ovšem rychlost růstu bude záviset na mnoha faktorech. Prvně si musíme otestovat, jak ke službě přistoupí vývojáři, tedy naši potenciální zákazníci. Před několika dny jsme organizovali v San Franciscu hackathon pro asi 100 vývojářů a reakce byly pozitivní.

Martin Šťáva: Bylo super vidět vývojáře z TOP světových firem pracovat s Rapidem, kdy během 24 hodin naprogramovali neuvěřitelné aplikace s real-time funkcemi. Hackathon vyhráli tři vývojáři, kteří vyvinuli kolaborativní aplikaci na skládání hudby. Hlavní cenou byly tři letenky a výlet do Prahy.
Zmiňujete San Francisco. Předpokládám, že právě toto město a USA obecně mají být hlavním trhem, kam chcete s Rapid.io cílit…
Martin Šťáva: Je to tak! Rapid.io bude globální službou, ale nejprve určitě využijeme kontakty STRV, které na západním pobřeží máme.

Martine, ty jsi ze zakladatelů STRV jako programátor zcela určitě tím nejtechničtějším. Podílíš se například v případě Rapid.io stále na samotném programování? A jak se vlastně něco takového dá skloubit s vedením firmy?

Martin Šťáva: Ano, ano na programování se stále podílím. Dříve jsem tolik času na programování neměl, ale díky Rapidu si zase „zakódím“. S příchodem Surge a Rapid.io jsem se lehce stáhl z řízení STRV, soustředím se primárně na naše spin off projekty, od kterých si společně se spoluzakladateli hodně slibujeme.

Řešíš například nábor programátorů do projektu, nebo tuto činnost přenecháváš někomu jinému?

Martin Šťáva: Na Rapid i další aplikace, o které se starám, si lidi vybírám sám.

Davide ty jsi v STRV pokud se nemýlím od roku 2015, kam jsi zamířil po 2,5 letech v Asii a nyní jsi právě jedním ze zakladatelů Rapid.io. Jak se to celé vlastně seběhlo?

David Drobík: Je to tak, David Semerád (CEO STRV) si mě vyhlédl v Číně, kde jsem studoval magistra a pracoval pro startup HotelQuickly. Přetáhl si mě do americké pobočky v San Franciscu, kde jsem se začal věnovat business developmentu a začal dojednávat nové klienty pro STRV. Většinou se jednalo o startupové projekty, a proto se mi podařilo pochopit, jak takovéto firmy vznikají a jaké problémy řeší. Stejně tak jsem získal v SF řadu kontaktů. Věřím, že díky tomu si mě kluci vybrali do Rapid.io.

Máš tedy v Rapid.io i nějaký podíl?
Martin Šťáva: Rapid.io ještě není samostatně oddělená společnost. Tyto otázky budeme řešit až ve chvíli, kdy firmu oddělíme od STRV.

Pojďme se trochu zaměřit na finanční stránku věci. Jaké si vlastně od projektu slibujete v prvních dvou kritických letech příjmy? Dle ceníku je základní verze zdarma, s tím, že nejlevnější tarif „startup“ lze používat za 42 dolarů měsíčně, nejdražší „business“ pak za 339 dolarů měsíčně…

David Drobík: Na finanční projekce je ještě brzo. Jsme ve fázi beta testování. Soustředíme se na šíření povědomí a implementaci Rapidu do prvních projektů. Startupový svět v San Franciscu nás naučil, že důležité je rychle a agresivně růst.

Máte v plánu kvůli růstu do Rapid.io investovat pouze vlastní peníze nebo si pohráváte i s myšlenkou externí investice od nějaké třetí strany? Například amerických investorů?

Martin Šťáva: Již v minulosti jsme říkali, že do STRV jakožto matky investory nechceme a nehledáme. Naopak ale máme zájem o investory v rámci těchto spin off projektů, tudíž pro Rapid již s potenciálními investory jednáme.

David Drobík: Před necelými čtrnácti dny jsme Rapid.io představili Peteru Thielovi. Nic si od toho neslibujeme, ale je super, že Rapid zajímá i ty nejslavnější investory.

A jaký feedback vám Peter Thiel poskytl?

David Drobík: Peter potvrdil, že u startupů jako je Rapid.io je třeba se zaměřit na agresivní růst a nabírání platících uživatelů. Z jeho pohledu je na investici do Rapidu ještě brzy.

Míříte na relativně podobný trh jako například české Apiary, které se v lednu tohoto roku prodalo do rukou amerického Oraclu za v přepočtu miliardy korun. Inspirují vás podobné příběhy a je i vašem cílem jednou například podobný exit v tomto případě uskutečnit?
Martin Šťáva: Každý úspěch je super inspirace. Myslím si, že každý úspěch české firmy ve světě pomáhá. Přemýšlet o exitu je zatím brzo, ještě jsme ani nespustili ostrou verzi.

Cílíte každopádně na velmi konkurenční trh. V čem osobně vidíte největší šílu Rapid.io?
Martin Šťáva: V tom, že díky naší zkušenosti budeme schopni dodat s Rapid.io lepší „developer experience“.

David Drobík: Už dnes vývojáři, který Rapid testují říkají, že díky Rapidu ušetří 20 % času, který by běžně strávili na vývoji backendu.

K tomu abyste byli nejlepší, potřebujete nejlepší lidi do týmu. Jak je vybíráte a hlavně lákáte? Zdá se, že se vám v STRV podařilo v posledních letech okolo sebe vybudovat v podstatě takovou auru lovebrandu, díky které je nábor talentovaných lidí asi přeci jen o něco jednodušší. Čemu to přisuzujete?

Martin Šťáva: To, že zmiňuješ lovebrand, mě těší. Věřím, že je to dáno tím, že si na nic nehrajeme a jsme autentičtí. Hodnoty, které máme, propisujeme jak do komunikace, tak i do naší firemní kultury. Je pravdou, že toto nám pomáhá přilákat k STRV ten nejlepší technologický talent. Kdokoliv ve firmě se může napřímo komunikovat se spoluzakladateli, nikdy jsme se nestali firmou s miliardou pravidel a restrikcí. Jsme postaveni na svobodě, důvěře a věříme v interní motivaci lidí, se kterými pracujeme. A dle tohoto klíče vybíráme lidi do STRV. Navíc je pravdou, že vývojáře láká, že pracujeme na vlastních projektech, jako je například právě Rapid.io.

Kromě firemní kultury má vliv nepochybně i vaše stylová kancelář v pražském Karlíně. Ostatně není náhoda, že velké americké startupy a technologické firmy do kancelářských prostor investují miliony dolarů, aby nalákali právě ty nejlepší. Vnímáte, že kanceláře jsou v podstatě takový novodobý hiring nástroj?
Martin Šťáva: Kanceláře nám určitě pomáhají, ale nestavíme to na nich. Je to super benefit.

Zmiňovali jsme například úspěšné Apiary, které razilo podobnou cestu jako vy. Tedy vývoj v Česku, obchod v Americe. Vnímáte toto nastavení v případě českých firem v dnešní době jako výhodu?

David Drobík: Myslím si, že to je ideální. Pracovat pro americké firmy nám pomáhá při hirování talentovaných vývojářů. Přeci jenom získají možnost pracovat na výrazně větších projektech.

Například životní i pracovní náklady zejména v San Franciscu a Silicon Valley jsou nyní hodně velké téma. Kam dle vás až celá tato situace může zajít? A je dnes vůbec možné se jako firma sebrat, odjet například do San Francisca a následně rozjet na místě projekt včetně vývoje?

Martin Šťáva: Myslím si, že pro začínající firmu to není reálné. Buďto by musela být super zafinancovaná nebo již něco vydělávat na jiném trhu. Stejně tak není jednoduché případně poskládat tým z místních lidí, protože především o vývojáře se perou ty nejvýznaměnjší technologické firmy světa mezi sebou.
David Drobík: A kam to může zajít? Spousta firem vyzkoušela přijít do SF, ale poté se rozhodla přestěhovat do blízkých měst, která jsou levnější. Trendem tak bude snižování nákladů a hledání kompromisů.
Kde byste rádi viděli Rapid.io za 2-3 roky?
Martin Šťáva: Rádi bychom viděli, že na Rapid.io jsou postaveny desetisíce projektů.
David Drobík: Nejlépe takových, které přináší hodnotu svým uživatelům.

Díky za rozhovor

Taky děkujeme!