Hollywood projednává s Applem možnost streamování filmů jen pár týdnů po premiéře v kině
, /

Hollywood projednává s Applem možnost streamování filmů jen pár týdnů po premiéře v kině

Hollywood projednává s Applem možnost streamování filmů jen pár týdnů po premiéře v kině

Americký filmový průmysl by mohl v následujících měsících zažít poměrně velkou změnu, která by na jedné straně znevýhodnila řetězce kin a na straně druhé zvýšila komfort všem, jež dávají přednost streamování a stahování. Hlavními aktéry jsou hollywoodská filmová studia a jejich vize posílit éru domácí, „netflixové“ konzumace filmového obsahu.

Podle zprávy, se kterou přišel server Bloomberg s odvoláním na své anonymní zdroje, mají představitelé věhlasných filmových studií, jmenovitě Universal Pictures, Warner Bros. a patrně také 21st Century Fox, vést jednání se společností Apple ohledně jednorázového půjčování nových snímků čtrnáct dní poté, co proběhne jejich debut v kinech. Do debaty se angažuje i Comcast, největší vysílací a kabelová společnost současnosti a zároveň majitel prvních dvou zmíněných studií.

Facebook spouští vlastní službu na streaming videí, kterou chce konkurovat YouTube

Mark Zuckerberg, CEO Facebooku, se již minulý rok nechal slyšet, že plánuje z nejrozšířenější...

S tímto plánem, který by narušil filmový průmysl nejen po Spojených státech, pochopitelně nesouhlasí řetězce kin, jež smetly ze stolu i nabídku na dělení zisku. Přesněji řečeno, nabídku odmítly patrně z toho důvodu, že studia se na dělení zisku nechtěla zavázat na 10 let, což byla od řetězců kin podmínka. Pokud by se obě strany nedohodly, studia mohou přestat dodávat filmy do kin úplně.

Apple by filmy doručoval přes platformu iTunes, kterou chce již nějaký čas vybavit obsáhlejší databází

V případě, že by zmíněná hollywoodská studia konkrétní dohodu s hlavním distributory, respektive Applem a Comcastem, a případně i s vybranými řetězci kin, ujednaly, lze očekávat, že by celý koncept přišel v platnost začátkem příštího roku. Velkým tématem je nicméně cena, která zatím není pevně stanovena.

Ideální finanční scénář za PVOD (Premium Video On Demand) se pohybuje od 30 do 50 dolarů za jednu výpůjčku, přičemž 50 dolarů (cca 1 100 Kč) by bylo přibližně po 17 dnech od premiéry v kině a 30 dolarů (cca 660 Kč) po čtyřech až šesti týdnech. Pro srovnání, jedna vstupenka do amerického kina se pohybuje okolo 10 dolarů. Otázkou tedy je, zdali si lidé připlatí až pětinásobek za to, že mohou film vidět z pohodlí domova.

„Děláme vám 50 % zisku,“ připomínají kina

I když kina (minimálně ta americká) vesměs vykazují ztrátu, pořád se jedná o velice cenný zdroj, který filmovým studiím generuje mnoho peněz. Jednat se má až o 50 procent z veškerých releasů, a proto obejití řetězců kin, což je ve hře také, nicméně podle analytiků nepravděpodobné, by nemusel být příliš šťastný nápad, co se financí týče.

AMC Theatres, největší řetězec kin na světě

Co na to Disney a ostatní studia?

Společnost Disney se jako jediná nechala veřejně slyšet, že s tímto konceptem nechce mít nic společného. Věří, že její filmy si zaslouží být především v kinech, nicméně toto vyjádření může být ovlivněné i plány ohledně vybudování svého vlastního streamovacího impéria.

Studio stojící za sérií The Hunger Games, Lions Gate Entertainment, si naopak myslí, že v dlouhodobém horizontu by PVOD formát těchto rozměrů mohl být „skvělý pro byznys“.

Foto: Flickr (ShrutiKazu Masuda), Apple Newsroom