Michal Mička z INCOMMING Ventures: Do konce roku chceme do startupů proinvestovat dalších 50 milionů
, /

Michal Mička z INCOMMING Ventures: Do konce roku chceme do startupů proinvestovat dalších 50 milionů

Michal Mička z INCOMMING Ventures: Do konce roku chceme do startupů proinvestovat dalších 50 milionů

Investorům v současné době přeje ekonomická situace a tak zejména ti, kteří mají v oblibě podporovat začínající projekty, jsou na svých aktivitách schopni postavit fungující byznys. Jednou z mladších investičních firem na českém trhu je INCOMMING Ventures, která vznikla před rokem a čtvrt pod vedením Michala Mičky. Právě s ním jsme se sešli, abychom získali náhled do aktivit jeho firmy i investic do ecommerce a startupů obecně.

Proč jste vlastně odešel z DRFG?

Z DRFG jsem odešel proto, že finanční distribuce, kterou jsem měl na starosti nabyla takové velikosti, že ji nebylo potřeba nijak zvlášť rozvíjet, nabírat další lidi a zvětšovat přítok peněz do skupiny. Už jsem tedy věděl, že moje přidaná hodnota není taková, jako byla v předchozích třech letech a chtěl jsem se posunout dál. Prodej podílu v DRFG mi umožnil dělat investice na vlastní triko, což bylo vlastně od začátku mým cílem.

Mall Group Jakuba Havrlanta koupí za přibližně 150 milionů 75 % v e-shopu Kosik.cz

Na českém trhu s rozvozem potravin se pomalu schyluje k dalším zásadním změnám. Po takřka dvou letech od...

Proč jste se tedy pustil zrovna do oboru e-commerce?

Vždy je to o lidech, takže i v tomto případě jsem potkal ty, kteří této oblasti rozumí a mají v ní zkušenosti. Jedním z nich byl Adam Kurzok a právě s ním jsem se začal intenzivně bavit o tom, jak to v e-commerce funguje. Později jsem zjistil, že je to nejdynamičtěji rostoucí oblast v ekonomice nejen se zajímavými lidmi, ale také příležitostmi k investování.

INCOMMING ventures nakonec vznikla na základě toho, že mi Adam nabízel investici do Expanda, jeho projektu. Já mu říkal, že do jednoho projektu investovat nebudu, protože tomu nerozumím. Navrhl jsem mu, abychom jich společně zainvestovali více, rozložili tak riziko a trochu se v tom zorientovali.

Podařilo se tedy to riziko rozložit?      

Určitě, tak minimálně tím, že jsme dneska ve čtyřech projektech a celkově jsme investovali do pěti. Za ten rok a čtvrt jsme tedy přišli pouze o jeden. (Jednalo se o projekt Carzada, marketplace s ojetými vozy v Německu, pozn. red.) U těch ostatních čtyř to vidím pozitivně, všechny rostou. Situace je dobrá. Spoustu projektů ve startupovém světě neuspěje, ale všechny naše se zatím zdají být úspěšné. Ale je před námi samozřejmě dlouhá cesta.

Jakými zásadami se v INCOMMING Ventures řídíte? Čím jste třeba odlišní od jiných investičních firem?

Odlišní jsme v tom, že máme užší focus. Říkáme, že nás zajímá především e-commerce. To tady v Česku nikdo jiný netvrdí. Ale samozřejmě je to více o tom, co člověk dělá, než co člověk říká. A my se snažíme být aktivní a hledat zajímavé příležitosti.

Je to tedy o tom být s lidmi v kontaktu, znát tu komunitu a přesvědčit je, že vy jste ten správný investor. Lepší projekty dnes nehledají jen peníze, ale hlavně partnera, který jim pomůže s rozvojem.

Jaké přesně jsou tedy vztahy s projekty do kterých investujete?

To je individuální a záleží na potřebách projektu. Tím, že máme ve všech minoritní podíly, to není o tom jim říkat, co mají dělat, to by měli vědět sami. Stejně jako to, s čím se na nás mohou obrátit. Někdy tak řešíme expanzi a go-to-market strategii, někdy hledáme někoho přes sales, někdy byznys analytika. Ale hodně je ta potřeba cítit v HR a expanzi.

A vy dokážete v těchto všech oblastech pomoci?

Ano, díky kontaktům, které máme k dispozici, si troufnu říct, že dokážeme.

Co by naopak měl udělat projekt, aby zaujal vás?

V první řadě by ten projekt měl tvořit dobrý tým lidí, který už má něco za sebou. Měl by být schopný tu myšlenku uchopit a uskutečnit. Pak je také důležité podívat se na čísla, která ukazují nějaké trendy. Vize bez čísel totiž přináší riziko, do kterého se mi osobně nechce.

Takže investujete pouze do startupů v pokročilejší fázi?

Převážně ano. Ale nechci říkat, že pouze, protože může vždycky přijít člověk, který má skvělý track record a nějakou úžasnou myšlenku. Pár takových lidí znám. Ti kdyby za mnou přišli a řekli “Hele jdu něco dělat”, tak bych nepřemýšlel a prostě do toho šel s nimi. Protože vím, že jsou to ti správní lidé, kteří ty peníze vydělají.

Přesto se hodně mluví o tom, že startupy mají problém získat investici právě v té nejranější fázi. Co byste jim tedy poradil?

Měli by shánět peníze spíše kolem sebe, než u cizích lidí. Za těmi bych právě šel až ve chvíli, kdy mám co ukázat.

INCOMMING Ventures máte rok a čtvrt. Co jste se za tu dobu naučil?

No, odkud to vzít. Pro mě je to určitě obrovská škola. Předtím jsem působil v úplně jiné oblasti a tento typ investic jsem vůbec neuměl. Takže jsem se vlastně naučil úplně všechno od základů. Ale když už se do něčeho pustím, tak se většinou snažím, aby to šlo rychle. A ono to většinou skutečně rychle jde.

Takže konkrétně jsem se třeba naučil, jaké jsou rozdíly na investičních trzích v Česku a v USA. Potkal jsem se s lidmi, kteří tamějšímu trhu, který je diametrálně odlišný, dobře rozumí a umožnilo mi to pochopit, jaké tady bude investiční prostředí, až se tomu přiblížíme. Protože Amerika je před námi. Stejně tak jsem se potkal s lidmi, kteří mají dobře zmapované prostředí v Izraeli, kde je to taky zajímavé.

Také jsem se naučil v jednotlivých investicích hledat stejné vzorce a dávat si pozor na opakující se chyby, což může při vyhodnocení ušetřit nějaké peníze.

Plánujete se v těchto zemích angažovat v rámci INCOOMING Ventures?

Spíš se chceme naučit něco z toho, co tam funguje a začít to implementovat tady. Objem kapitálu, se kterým aktuálně pracujeme, není tak velký, abychom ho nedokázali efektivně umístit tady v Česku. Samozřejmě, pokud začneme investovat stovky milionů nebo miliardy korun, tak už na to český trh bude malý. Tedy za předpokladu, že budeme chtít zůstat ve stejné fázi investování. Můžete sice mít miliardy a kupovat firmy v Česku, ale to už není seed investice, ale private equity a to je úplně o něčem jiném.

Kolik jste tedy doposud proinvestovali?

V tuto chvíli máme celkově proinvestováno přibližně 25 milionů korun. Dalších 50 milionů, které bych rád proinvestoval v rámci e-commerce v průběhu tohoto roku, máme připraveno. To odpovídá třem investicím o velikosti přibližně 500-700 tisíc eur, takže to už nejsou úplně investice na začátku. V tomto případě už by ty projekty měly mít nějaké příjmy, i když jsou startupy, které raisují podobné peníze a nemají vůbec nic.

Co se vám za ten rok a čtvrt nepovedlo? Spálili jste se na něčem?

Všechny projekty rostou, každý jiným tempem a jsou příjmově vždy někde mezi 100 až 500 tisíci korunami měsíčně. To považuji doposud za úspěch. Samozřejmě objektivní neúspěch je, když dojde ke konci projektu, což se stalo v případě Carzady.

Co přesně se dělo?

No, ta firma vyhlásila insolvenci, takže o peníze, které jsme do ní investovali, přijdeme. Nový investor bohužel na posledních chvíli vycouval a nebyly peníze na další rozvoj. Takže to je neúspěch, ale na druhou stranu velká zkušenost.

Co vaše Flatio? Nemůže přispět ke kolapsu na trhu s nemovitostmi, tak jak se to tvrdí o Airbnb?

Flatio ještě nějaký pátek nebude tak velké, aby k něčemu takovému přispělo, ale když se to podaří, tak budu šťastný investor. Ale obecně vzato ano, Flatio je samozřejmě nástroj, který zvětšuje výnosnost určitého typu bydlení. Ta část trhu je ale stále poměrně malá, protože lidé chtějí bydlet na kratší dobu, takže vyhledávají lokality převážně ve středu města. Další části realitního trhu jsou ovšem kanceláře, skladové prostory. Flatio tedy podle mě k tomu krachu nepřispěje, ale hlavně to co ta služba nabízí, už se dávno děje. Lidé si běžně pronajímají byty na pár měsíců a tato platforma to jen utilizuje.

Existuje podle vás oblast, která se do e-commerce z retailu nikdy nepřesune?

Retail je jen jeden a dneska se dělí na offline a online. Dochází spíš k tomu, že se prodává různými kanály. To můžeme vidět na největším retailerovi v česku – Alze. Ta má showroomy, výdejní místa, AlzaBoxy a výborně jim funguje i dodávka domů. Do budoucna to vidím spíše tak, že lidé budou kupovat úplně všude a bude to hrozně rychlé a jednoduché. Všichni, kteří dneska chtějí něco prodávat, musí dle mého názoru prodávat offline i online.

Dobře, tak kdybychom to vztáhli třeba na klasické supermarkety. Dneska tu máme Rohlik.cz, Košík.cz, Kolonial.cz, Tesco… Nehrozí jim zánik?

Já si myslím, že tyhle věci nejsou konfliktní a vzájemně se doplňují. Nicméně mám dojem, že rozvoz je služba, za kterou si zaplatím. Tohle konkrétně je mladé a rychlé odvětví, které je dotováno velkými penězi, ale zatím v tom tu ekonomiku moc nevidím. Bude se to muset nějakým způsobem překlopit do ziskového byznysu, a to především pomocí velkých objemů a úspor z rozsahu, protože marže v potravinovém byznysu nejsou tak velké, aby se udržoval marketing, logistika a podobně.

Co byste doporučil začínajícím investorům? Je na to ostatně dobrá doba…

Já si myslím, že teď je spíše lepší doba pro podnikatele, než investory. Ti jsou totiž schopni získat peníze za lepších podmínek, než kdykoliv v minulosti. Myslím, že až trh nebude tak přehřátý jako dnes a trochu to splaskne, budou se příležitosti hledat mnohem lépe. Jde ale o to reflektovat dobu a hledat je v ní.

Jako investor musíte mít přidanou hodnotu, o tom je to možná více než o čemkoliv jiném. Když ji máte, tak je to super a můžete to dělat kdykoliv. Být investor dnes, oproti době 10-15 let zpátky, neznamená mít peníze. Ti nejlepší jsou takoví, kteří v tom byznysu dokáží poradit a rozumí mu. Mně vždycky, když někdo píše s otázkou na nějaký projekt, zda je zajímavý, víckrát řeknu, že nevím, protože tomu třeba nerozumím. A pak se začnu ptát lidí okolo sebe, kteří tomu rozumí a do toho projektu třeba investuji.

Je tohle hlavní role vašeho advisory boardu? Jak aktivní vlastně je?

Je aktivní dost. Ale je to spíše tak, že já vím, že od nich mohu čekat pomoc, nechodí za mnou s nápady. Jednou za měsíc se scházíme a bavíme se o tom, jak se daří stávajícím projektům a co máme v plánu.

Můžete prozradit co přesně tedy máte v plánu?

Pohybujeme se pořád v oblasti, ve které jsme byli doposud, což znamená, že půjde o další projekty v B2B e-commerce. Tedy třeba o služby, které budou pomáhat eshopům řešit marketing, práci s daty nebo expanzi. Zároveň se ale samozřejmě neuzavíráme zajímavým přiležitostem.

Proč vůbec dneska investovat do technologických startupů? Proč ne třeba do nemovitostí, zaběhnutých značek?

Ta naše oblast vlastně není z finančního pohledu o nic víc zajímavá, než jiné typy investic. Výrazně víc asi nevyděláte, na to je tu velká konkurence a obrovsky vysoké valuace. Je fakt málo projektů, které ty peníze nakonec vydělají. Na druhou stranu jsou tu chytří lidé, velice kompetetivní prostředí a díky nim se hrozně rychle se učíte nové věci, jak jako podnikatel, tak jako investor. A to získané know-how pak lze dobře využít v jiných oblastech.

Michale, díky moc za rozhovor!

Také děkuji.