Igor Tadić z pražského CreativeDock: „Když jsou lidé na jednom místě, v týmu je lepší energie“
, /

Igor Tadić z pražského CreativeDock: „Když jsou lidé na jednom místě, v týmu je lepší energie“

Igor Tadić z pražského CreativeDock: „Když jsou lidé na jednom místě, v týmu je lepší energie“

Igor Tadić je jeden z klíčových členů týmu CreativeDock, pražské startupové firmy, která je vlastně továrnou na další dílčí projekty. Od samého počátku tak budoval například P2P platformu na půjčky Zonky.cz. S Igorem jsme se sešli v netypických kancelářích CreativeDocku, kde jsme diskutovali o tom, co uskupení, jehož je součástí, vlastně dělá, jak se bude účastnit konference Wisephora, či jak dokáže obhospodařovat dvacet současně běžících projektů.

Pozn. red: Tento rozhovor by proveden v angličtině a posléze přeložen.

Ahoj Igore, mohl bys pro začátek v několika větách CreativeDock definovat? Myslím totiž, že většina čtenářů ví, že existujete, ale nemá představu, co děláte.

CreativeDock vlastně můžu definovat v jedné větě. Budujeme firmy od samých začátků jménem firem, které nám dodávají inovace. Nejedná se jen o rozvoj nápadů, ostatně nápady jsou dnes už komodita. Náš hlavní rozdíl je, že se soustředíme i na provedení tohoto nápadu a jeho provoz na trhu ve formě startupu či produktu.

Takto vypadá nový miniaturní dron od DJI, který lze ovládat gesty

Světoznámý výrobce dronů, čínské DJI, představil další přírůstek do rodiny bezpilotních letounů. Novinka...

Umím si představit, že tenhle proces zahrnuje velké množství lidí. Jaká je tvá role v týmu? 

Jsem Head of Innovation a mojí rolí je tak vést dvanáctičlenný inovační tým lidí. Jsme prakticky součástí každého projektu od samého počátku až do chvíle, kdy spouštíme. Pak je daný projekt předán novému týmu v čele s CEO. Inovační tým by se dal rozdělit na tři proudy – projektové manažery / procesní specialisty, kteří jednoduše udržují celý projekt. Potom jsou tu tržní výzkumníci a analytici a v neposlední řadě lidé s titulem „Product Lead Support“, kteří jsou v podstatě pravou rukou každého CEO.

Znamená to, že všechno děláte takzvaně in-house, bez outsourcingu?

Ano. A nejenom to – inovační tým je pouze jeden ze všech týmů, které tu pracují. Dále máme interní týmy na IT, Big Data, Content, Digital marketing a General Marketing. Ale dobře, někdy, když jsou naše interní zdroje zaneprázdněné, použijeme někoho ze sítě našich partnerů. Nicméně obecně vzato se snažíme naplnit požadavky s tím co máme in-house. Myslím, že to je jedna z našich klíčových výhod.

Pojďme konkrétně k vašim projektům – jaká je role CreativeDock třeba v Zonky?

CreativeDock pracoval na Zonky společně s klientem od počátečního nápadu až po spuštění na trhu. Nyní je v konečné fázi předávání klientovi a až tohle bude hotové, všechno je v jejich rukou. Jsme hrdí na to, co ze Zonky vyrostlo a díky Lucii a jejímu týmu (Lucie Tvarůžková, CEO Zonky, pozn. red.) je Zonky z mého pohledu jeden z aktuálně nejúspěšnějších českých startupů, i proto, že přinesl do Čech něco úplně nového.

Když jsem se koukal na váš web, stojí tam, že u vás současně běží 20 projektů. Jak je vůbec možné takové množství zvládnout?

Každý z projektů má svůj dedikovaný tým a s tím jak projekt roste, narůstá i velikost týmu. Ale všechno se to děje tady, protože jestli jsme se něco naučili, tak je to fakt, že když jsou lidé na jednom místě, v týmu je lepší energie, lepší kontakt a celkově je celá práce efektivnější.

Nestává se třeba, že si projekty v rámci CreativeDocku vzájemně překáží, kryjí se? Nebo mezi nimi funguje spíše kooperace?

Samozřejmě si vyměňujeme zkušenosti, opakujeme některé praktiky a učíme se z toho, co jsme již implementovali. Nicméně některé věci kvůli kontraktům ani sdílet nemůžeme, když jsou naprosto interní. Ve většině procesů si ale pomáháme a používáme způsoby, které víme že fungují. Už jsme dělali tolik projektů, že by bylo nelogické nesdílet si know-how.

Potom mě tedy zajímá, jak velký CreativeDock vlastně je. Můžeš říct, jak je na tom finančně?

Nemůžu odhalit podrobnosti o finanční stránce CreativeDocku, ale můžu sdělit třeba počet zaměstnanců. Je sice hodně závislý na tom, v jaké fázi se nacházejí rozběhnuté projekty, ale v současné době je to v rámci několika stovek, včetně alokovaných zaměstnanců.

Co vlastně dělá Creative Dock v zahraničí? Podle toho co tvrdíte, nějakým způsobem fungujete v Německu, Polsku, Nizozemsku, Kanadě, Maďarsku a na Slovensku. To mi připadá jako hodně velký záběr.

Ano, skutečně je to velký záběr. Ale nefungujeme v těch zemích „nějakým způsobem“. Řekněme, že jsme v Německu, Kanadě a Polsku založili kanceláře a v těch zbylých jsou ve výstavbě. s tím, že v Německu už nám běží dva projekty.

Mapa, která je v souvislosti s tímhle na vašem webu zvýrazňuje ale i USA nebo Čínu.

Ano, protože jsme pracovali na projektech, které fungují v Číně a USA, také ve Vietnamu. Ale ta mapa sama o sobě je kombinací míst, kde jsme operovali a kde operujeme. V Číně a Vietnamu v současnosti nejsme, ale provoz tam možná obnovíme.

Můžeš říct více o těch dvou projektech, které aktuálně běží v Německu, jak jsi řekl?

Z Německa aktuálně řídíme dva carsharingové projekty – HoppyGo a CareDriver. (Pozn. red.: HoppyGo spojuje řidiče, který svůj vůz zrovna nepotřebují a lidi, co si ho chtějí na krátkou dobu půjčit. CareDriver chce z jedné aplikace pomocí kvalifikovaných řidičů zajistit dopravu celé rodiny.)

A vidíš nějaké rozdíly mezi tím, jaké jsou týmy v Česku a v ostatních zemích?

Já bych možná začal jinak a řekl něco obecně o lidech v CreativeDock. Myslím, že obecně vzato je jedna z našich klíčových výhod právě v lidech, hlavně když vezmu v potaz, že máme kolegy s širokou paletou dovedností, z různých oborů a kultur. Například v mém týmu je celkem 12 lidí ze sedmi národností světa. Co se týče rozdílů, jsou tam nějaké lokální a komunikační odlišnosti, ale v CreativeDocku máme všichni specifický mindset, který je univerzální po celém světě.

Jaký je tenhle mindset? Nebo jinými slovy jaké jsou vize CreativeDocku?

Chceme vytvořit něco, co bude mít skutečný dopad, něco, co způsobí pozitivní změnu ve společnosti.

No dobrá, ale to zní velice obecně. Co tedy z CreativeDocku dělá originální subjekt?

Řekl bych, že jeho originalita pramení z originálního výsledku. Ale jinak asi většina firem chce udělat díru do světa.

Logicky se tak nabízí otázka jak můžete dojít k originálnímu výsledku s touto obecnou vizí, kterou, jak jsi řekl, následuje většina firem?

Hraje v tom velkou roli i proces inovací, který jsme mnoha ohledech vylepšili a který je taktéž jednou z našich silných stránek. Procesem pokus omyl teď už vždy víme, co funguje a co ne. Vylepšujeme tak stále ty části co fungují a ty co nefungují dáme stranou. Nakonec je tedy náš produkt výsledkem evoluce.

Na webu také expresivně říkáte, že investujete hodně do položky „sales and marketing“. Proč zrovna to? Mohlo by tam také stát, že investujete hodně do lidí.

Je to tam, protože to může být interpretováno z mnoha pohledů a nutně to neznamená, že investujeme jen peníze, ale také například čas. Řekl bych to na jednoduchém příkladu – když je projekt v MVP fázi, zkoušíme co nejvíce způsobů jak dělat určité věci. Takže tam investujeme hodně času, ne peněz, za účelem minimalizovat náklady a maximalizovat efekt.

A jsou tedy za CreativeDock nějací investoři?

Ne, nejsou.

A co je potom zdrojem příjmů, když ještě vaše projekty nejsou profitabilní?

Pracujeme s velkými korporátními klienty za účelem vypustit projekt na trh, přičemž využíváme jejích zdroje, jejich finance. Není to tedy jen o kapitálu, ale i o dalších zdrojích.

Takže v praxi to vypadá tak, že firma přijde a řekne „Chceme vybudovat startup“ a vy ho kompletně vytvoříte?

Nejenom to samozřejmě, přijde už se specifickými požadavky a řekne „chtěli bychom vytvořit tohle, tohle a tamto“. My potom ten nápad vezmeme, začneme od začátku, otestujeme ho, vylepšíme a dáme na trh. V rámci jednoho roku pak proběhne předání klientovi.

Když jsme procházeli vašimi kancelářemi, dost mi připomínali coworkingový prostor. Funguje to tedy zde na stejných principech, se stejnou pracovní kulturou?

Podle mého názoru ten způsob jakým je tohle místo designováno je taktéž jeden z faktorů, který dělá naši práci produktivní a kreativní. Na druhou stranu to jistě může vypadat trochu chaoticky, nemůsí být pro každého ten pravý šálek kávy, ale za účelem lepšího proudu nápadů a využití lidí okolo myslím že je ten prostor dobře uspořádaný. Máš prostě všechny kdykoliv ve svém blízkém dosahu, nemusíš plánovat žádné meetingy, Prostě jen za daným člověkem přijdeš a zeptáš se, jestli má pět minut.

Na jaké další projekty CreativeDocku se můžeme těšit?

V současnosti máme několik rozběhnutých projektů, s tím, že některé jsou naše vlastní a některé klasicky na základě klientských požadavků. V tuhle chvíli o nich ale můžu říct jen to, že se z většina točí okolo sektoru energetiky a pojištění.

Jako CreativeDock se také budete účastnit konfererence Wisephora – Future of work, která se pod taktovkou TopMonks uskuteční 31. května. Co od vás můžeme očekávat?

Za jeden den se pokusíme dát publiku náhled na to, jak fungujeme, jak inovujeme. Jinými slovy si vybereme několik nápadu na nový projekt, jeden rozvineme a rychle otestujeme. V podstatě půjde o reprezentaci procesů v prvních fázích našich projektů.

Odhalí tedy tenhle proces specifičnost CreativeDocku, jak jsi avizoval?

Ano, pokusíme se za jeden den ukázat, jak vypadají čtyři měsíce naší práce, kolik aktivit děláme a jaký je výsledek.

A je to vůbec možné za pouhých několik hodin?

Myslím, že ano. Rozpracujeme tu myšlenku, ale plně jí nevyvineme, protože na to pochopizelně nebude čas. Na konci ale doufejme budeme mít kostru projektu, na kterém bychom teoreticky mohli stavět.

Plánujete tedy na tomhle projektu pokračovat i po samotné konferenci?

Možná, kdo ví. Třeba z toho vzejde nějaký skvělý nápad, ale uvidíme.

Budou se téhle akce moci zúčastnit i návštěvníci konference?

Ano, my budeme právě jedna z částí konference, která bude interaktivní. Samozřejmě, nebude to jen o tom, že my budeme pracovat na novém projektu, využijeme publikum jako rádce i zákazníky. Budeme se účastníků ptát, diskutovat s nimi náš nápad. Stejně tak ale budou moci sami přijít, podívat se a my jim povíme více.

Igore, díky za rozhovor!

Také děkuji!