Nic není v byznysu důležitější, než si hlídat cash
, /

Nic není v byznysu důležitější, než si hlídat cash

Nic není v byznysu důležitější, než si hlídat cash

Zakladatel a CEO vyhledávače slev Skrz.cz, Petr Kováčik sepsal další blogpost, tentokrát na téma: proč je v byznysu a podnikání důležité hlídat si peníze. S jeho dovolením ho zveřejňujeme.

Všiml jsem si, že si některé firmy příliš nehlídají cashflow a pohledávky berou jako něco, o co se nemusí bát, ono to nějak dojde. Smyslem podnikání je vytvořit zisk. Pokud si nehlídáte peníze, zisk nevytvoříte.

Kreditové nastavení

V případě, že máte projekt na internetu, kde jsou stovky nebo tisíce partnerů, tak není v podstatě jiná možnost, než požadovat po partnerech cash dopředu formou dobití kreditu. Předejdete tak problémům s fakturací, protože jakmile se kredit vyprázdní, pozastavíte služby a klient si toho hned všimne.

Pokud nenastavíte priority vy, nastaví je někdo jiný.

Nastavujete tak klientovy priority. Představte si to tak, že jestliže má klient více systémů, kterým musí zaplatit, zaplatí prioritně tam, kde mají nekompromisnější podmínky nebo tam, kde to nejvíce potřebuje (např. z hlediska obratu nebo návštěvnosti).

Jakmile někde povolíte uzdu, tak se vás snaží dost partnerů odrbat, žádat o změnu splatnosti, o slevu z fakturace apod. Můžete se tak dostat do velmi nepříjemné situace druhotné platební neschopnosti. A to nemluvím ani o tom kolik mentální a emoční kapacity necháte na vymáhání pohledávek místo toho, abyste stejný čas a energii věnovali zlepšování služeb a produktu.

Do brněnského startupu Kiwi.com míří na pozici marketingového ředitele posila z American Airlines

Český letenkový startup Kiwi.com, který uživatelům umožňuje vyhledávat levné kombinace letenek, opět potvrdil,...

Pokud už se přeci jenom stane, že máte pohledávky (cíleně druhá strana ignoruje zaplacení a nejedná se o inviduální chybu), buďte tvrdí, nekompromisní a ihned bez čekání vymáhejte byť i stokoruny nebo tisícovky. Zaprvé je to lekce pro toho druhého, co si necháte vy osobně líbit, a zadruhé to beru jako společenskou odpovědnost neustupovat lidem, kteří nechtějí zaplatit za čerpané služby.

Podnikáte v odvětví, kde je kredit zcela neprůchodný? Doporučuju příliš neustupovat ze splatnosti faktur. Nevidím důvod, proč by běžná firma neměla zaplatit do 7 dní. Pokud si objednali a čerpali služby nebo zboží, tak na zaplacení měli dost času se připravit a faktura tedy není překvapením. Zpravidla bych neustupoval velkým hráčům s jejich požadavky splatnosti 90 dní apod.

Variantou je taky zaslání zálohy nebo plné platby před fyzickým odesláním zboží ze skladu. Nedostatek cashe vás může jednou dostihnout velmi bolestivě nebo vás omezí v růstu v počátečních fázích společnosti.

Bolí to, bolí…

Pokud máte projekt postavený na zákaznickém kreditu, buďte vždy slušní, ale tvrdí v podmínkách. Jakmile kredit dojde, služby vypínejte a slušně to klientovi komunikujte. Nenechte klienty aktivní do mínusu a neustupujte od data splatnosti faktur. Je to těžké a bolí to říkat “ne” klientům na jejich požadavky a smlouvání často doplněné srdceryvnými historkami.

Snad už stokrát jsem slyšel, že klient nemůže platit dopředu, protože mu to fakturační systém nebo “německá matka” nedovolí. Zpravidla to jsou jen výmluvy nebo zjednodušení si práce a vždy se cesta nakonec najde.

Pamatujte na to, že jak si klienty naučíte, tak následně bude spolupráce fungovat hladce nebo drhnout. Jakmile jednou povolíte uzdu, tak už je cesta zpět vždy bolestnější a někdy skoro nemožná.