Jak by měla vypadat ideální spolupráce s investorem z pohledu CEO
, /

Jak by měla vypadat ideální spolupráce s investorem z pohledu CEO

Jak by měla vypadat ideální spolupráce s investorem z pohledu CEO

Zakladatel a CEO vyhledávače slev Skrz.cz, Petr Kováčik, sepsal zajímavý blogpost na téma, jak by měla ideálně vypadat spolupráce mezi CEO startupu/firmy a investorem. S jeho dovolením ho zveřejňujeme.

Setkal jsem se s více lidmi, kteří řeší otázku, jestli by si měli vzít do firmy investora, co od něj očekávat a jak z tohoto vztahu vytěžit nejvíce. Taky jsem byl už na opačné straně, kdy jsem si se šéfem projektu nastavoval naše role a komunikaci.

Přeskočme teď čistě kapitálového investora, který se dále nepodílí na směru firmy. Představte si, že budete mít investora, který s vámi chce budovat byznys. Někdo jako MITON, Martin Kasa nebo třeba Ondřej Tomek a další. Dávám dohromady nejzásadnější body, které jsem nasbíral za poslední roky. Tyto body se vyvíjí podle zkušenosti CEO a důvěry v něj a životní fáze startupu.

Proč jediná možnost pro Snapchat je jít na burzu a proč to (nakonec) nevyjde

Snapchat, sociální síť, jejíž hodnota je údajně 25 miliard dolarů, kdy ale nikdo neví, kolik aktivních...

Co by měl dělat investor?

  • CEO je v řízení firmy vždy sám. Nemůže se často s hodně strategickými rozhodnutím obrátit na nikoho jiného, než na společníka nebo investora. Investor by měl být schopný dát radu nebo popsat analogii z některých jiných byznysů a navést CEO k rozhodnutí. Rozhodnutí je na CEO.
  • měl by přinášet do firmy nápady a informace, které pochytil napříč trhem, z konferencí nebo z vlastních analýz, které si dělal. Počítá se s tím, že by CEO měl svůj čas maximálně věnovat své firmě.
  • Investor nepomůže CEO, že by s ním seděl v kanceláři a dělal operativní práci. Nejlépe pomůže investor CEO, když mu otevírá dveře do nových obchodních spoluprací a zejména propojuje se zajímavými lidmi nebo je přímo do firmy přivede.
  • Investor by měl být dostupný a po ruce, pokud CEO potřebuje něco probrat nebo vyřešit. CEO nemůže např. pokračovat dál bez rozhodnutí a nejistota se pak promítá dovnitř do týmu. Ze své zkušenosti je nutné maximálně do 3 pracovních dní mít schůzku nebo telefon do druhého dne, více už to odkládat nejde.
  • Měl by pomáhat CEO s nastavováním KPI pro tým. Dobře nastavená KPI je jedna z nejtěžších disciplín. Pokud se nastaví dobře, je to booster pro firmu. Pokud špatně, nadělá to hodně škody.

Co by investor dělat neměl?

  • Investor by neměl blokovat CEO v operativním rozhodování. CEO musí mít jasný prostor, kde rozhoduje sám na základě obecně dohodnuté strategie.
  • Nutit CEO k častým sedánkům postavených pouze na reportingu. Investor je tu pro CEO, nemělo by to být primárně opačně. Reporting čísel se dá zautomatizovat a na detaily se dá doptávat průběžně.
  • pokud CEO potřebuje rozhodnutí např. změny směru a investor mu ho není schopen dát, tak musí být jasný důvod proč a kdy se tak stane. Odcházet ze schůzek bez rozhodnutí je deprimující a demotivující, protože CEO běh věcí pozastavit nemůže.
  • Pokud je kolem investora více lidí, nesmí se stát nejasnost v komunikaci a odpovědnostech. Např. že reporting se posílá CFO investora, který už to nekomunikuje na všechny strany a tak CEO píšou další a další zástupci investora a jen zvyšují byrokracii pro CEO. Musí být jasné, kdo je za investora “styčný důstojník” a kdo figuruje ve vztazích pouze jako poradní orgán dotazovaný adhoc podle problematiky.

Pokud si vybíráte investora, myslete na to, jestli je to ten pravý, který dokáže pomoct startupu nejen na jeho začátku, ale do budoucna i jako dospělé firmě potřebující jasná KPI, strukturu společnosti a odpovědnosti v ní.

Nepodceňte jasné nastavení vztahu a komunikace CEO s investorem hned od začátku. Pokud to pak drhne, tak je to pro CEO frustrující a demotivující a toto se následně může přenést i do týmu. Pokud to funguje výborně, tak je to ten nejlepší motor k růstu firmy a tím pádem i růstu investice.