Izraelský startup chce již za 3 roky uvést na trh dron schopný unést půl tuny nákladu

Izraelský startup chce již za 3 roky uvést na trh dron schopný unést půl tuny nákladu

, /
Izraelský startup chce již za 3 roky uvést na trh dron schopný unést půl tuny nákladu

Zdá se, že den za dnem se technologický svět začíná přibližovat tomu, co by se ještě před pár dekádami neobjevilo ani v nejoptimističtějších sci-fi filmech. Jednou z firem, která k tomuto dojmu rozhodně přispívá je Urban Aeronatutics sídlící v izraelském městě Javne. Ta už šestnáct let vyrábí dron schopný unést váhu člověka a nyní oznámila, že bude schopna svůj výtvor dodat na trh už v roce 2020.

Fungující prototyp stroje zvaného Cormorant (dříve AirMule) má velikost rodinného auta, váží 771 kilogramů  a dokáže vznést do vzduchu půl tuny nákladu a paliva. K tomu jsou potřeba dva interní a dva směrovací rotory, díky jimž je stroj schopný uletět až 185 kilometrů na jednu nádrž. Maximální  rychlost činí 180 kilometrů v hodině.

tesla

Autopilot v Tesle dokázal předpovědět srážku na dálnici (video)

Případ, kdy letos květnu autopilot v elektromobilu Tesla zavinil první smrt, byl hojně medializován, nicméně od té...

S těmito parametry není překvapivé, že současná, koncepční cena je odhadována na 14 milionů dolarů, uvedla agentura Reuters. Jak tento faktor, tak design stroje také napovídají, že Cormorant bude cílit krom civilní přepravy i na armádní sektor. Vzdáleně pilotovaný stroj by tak mohl například evakuovat lidi z nedostupných oblastí, vejdou se do něj například i dva ležící pacienti. Pomáhat by mohl taktéž při živelných katastrofách či při dodávaní materiálu na izolovaná místa.

Když v roce 2001 izraelec Rafi Yoeli zakládal Urban Aeronautics, jeho vizí bylo vytvořit létající sportovní auto. Brzy mu však došlo, že realizace něčeho na způsob transportního stroje bude rychlejší a má větší šanci na reálné užití. Chtěl také, aby se jeho výtvor mohl bez problémů pohybovat i v zastavěných oblastech, takže přišel k variantě s vnitřními rotory, čímž se zároveň zbavil nutnosti mít stejná povolení jako u helikoptéry.

V listopadu proběhlo první testování před Federálním leteckým úřadem, který však objevil drobné závady při posílání dat na palubní desku, kvůli čemuž ještě není reálné použití možné. Přesto je Yoeli velmi optimistický a díky tomu, že má v souvislosti s projektem zaregistrováno 39 patentů se ani neobává konkurence. Je totiž pravdou, že jestliže nepracují potají na podobných věcech armádní složky, Cormorant je jediný svého druhu na světě.