Gigantická továrna Tesly je v provozu a chystá se na výrobu nového typu baterií
, /

Gigantická továrna Tesly je v provozu a chystá se na výrobu nového typu baterií

Gigantická továrna Tesly je v provozu a chystá se na výrobu nového typu baterií

Automobilka Tesla miliardáře Elona Muska dále roste, tentokrát však v nejenom obchodním, ale i fyzickém slova smyslu. Její nová, obrovská továrna u města Sparks v Nevadě zvaná Gigafactory, už je totiž částečně funkční a začíná vyrábět nové typy baterií pro produkty Tesly. Stavební práce přitom začaly teprve na konci roku 2014.

Gigafactory, která se v době svého dokončení v roce 2020 stane podle Tesly největší budovou světa, byla oficiálně otevřena už v červenci minulého roku, tehdy však měla hotové pouze tři z jednadvaceti plánovaných bloků. Již v prosinci zde ale začala produkce nových typů lithiových článků s označením 2170, které se budou používat jak v Powerwall 2 a Powerpack 2, energetických produktech Tesly, tak v Tesla Modelu 3, který by měl brázdit silnice možná již tento rok.

Podívejte se, co všechno dokázal technologický génius Elon Musk za rok 2016

Elon Musk, miliardář, vizionář, zakladatel Tesly, SpaceX, dnes i majitel SolarCity a jedna z nejvýraznějších...

Na výrobě se společně s Teslou podílí i další partneři – největší z nich, Panasonic, investoval do projektu podle Muska mezi 1,5 a 2 miliardami dolarů. Teslu stála realizace továrny do července 2016 431 milionů dolarů, celková cena je předběžně odhadována na astronomických 5 miliard dolarů. Stále je však dokončeno pouze 30 % stavby, kompletní bude až v roce 2020.

Už v roce 2018 bude ale schopna vyrobit 35 GWh v lihium-ionovýh bateriích, což je téměř stejné množství, jako se dnes vyrobí na celém světě dohromady. Musk navíc řekl, že továrna bude mít potenciál vyrábět až 150 GWh v bateriích. Pro představu, New York za rok spotřebuje 52 GWh elektrické energie.

Tesla ani Elon se rozhodně nehodlají zastavit

Jinými slovy, Elon Musk dřív nebo později převrátí trh s bateriemi vzhůru nohama pomocí budovy o velikosti tří Central Parků nebo přibližně 262 fotbalových hřišť. Navíc, jak už bylo řečeno v říjnu, krom baterií bude časem vyrábět i motory a řídící jednotky. Celkově by tak Tesla měla být schopna na konci dekády produkovat půl milionu automobilů a v nové Gigafactory vytvořit 6 500 míst, v navazujících odvětvích se může nepřímo zasadit o dalších 20 až 30 tisíc pracovních pozic.

Takřka neuvěřitelně za těchto podmínek zní, že celá Gigafactory bude poháněna pouze ze solárních panelů, které by měly pokrývat celou střechu budovy. Díky masové produkci a soustředění většiny výrobních procesů na jediném místě dojde také ke snížení výrobní ceny baterií, motorů i dalších komponentů, čímž se i výsledné automobily stanou finančně dostupnějšími.

Tesla taktéž chystá konstrukci druhé Gigafactory v Evropě. Její přesná lokace bude oznámena až letos, avšak díky nevyčerpaným ložiskům lithia na severu Čech je i Praha údajně jednou ze zvažovaných variant.