Martin Janošík ze startupu DeliBarry: Náš poměr cena/výkon je dle mého názoru bezkonkurenční

0Zobrazit komentáře

Nenápadné duo Robina Holešínského a Martina Janošíka, které založilo příjemně vyvedený přepravní startup DeliBarry, začíná vystupovat z pozadí. Na českém trhu se jim daří přetvářet segment, ve kterém působí nespočet hráčů, kteří nabízí sice kvalitní služby, ale už třeba ne tak rychlou a kvalitní zpětnou vazbu směrem k zákazníkům.

Jejich primární zaměření není přeprava vnitrostátních, ale mezinárodně zasílaných balíčků, u kterých dokážou kromě rychlé podpory nabídnout kompetitivní cenu. Ta může být výhodná jak pro jednotlivce, tak menší až středně velké hráče. Spoustu dalších informací se dozvíte v následujícím rozhovoru.

cuprfinal

Přečtěte si takéZakladatel Rohlik.cz, Tomáš Čupr: Ve špičkách děláme 1000 objednávek denně. Máme z toho radost.Zakladatel Rohlik.cz, Tomáš Čupr: Ve špičkách děláme 1000 objednávek denně. Máme z toho radost.

Screen Shot 2015-08-04 at 20.59.18

Hlavní strana DeliBarry.com

Na úvod jednoduchá otázka. Proč název DeliBarry a proč zrovna přeprava balíčků, která má na trhu několik výrazných a zavedených konkurentů?

Martin Janošík: DeliBarry je složenina dvou slov – Delivery (doručení) a Barry. Barry je náš superhrdina, který dokáže rychle přepravit cokoliv, kamkoliv. Je to náš maskot, se kterým chceme do budoucna více pracovat. Více teď ale bohužel prozradit nemůžu. Naším cílem nikdy nebylo konkurovat zavedeným přepravcům na trhu, ale naopak s nimi spolupracovat k všestranné spokojenosti.

Osobně se nerad snažím tlačit do trhu, kde je velká konkurence a malá marže, ale myslíme si, že jsme tu určitou skulinu našli. Naším cílem je rozbít maximum stereotypů v oblasti mezinárodní přepravy balíčků (a že jich je!), aby si každý mohl za přijatelnou cenu poslat z pohodlí domova víceméně cokoliv.

Kdo za DeliBarry přesně stojí a jaká je vaše historie?

Martin Janošík: Za Delibarry stojí dva co-foundeři, Robin Holešínský a Martin Janošík a samozřejmě tým programátorů a pracovníků zákaznické podpory, i když dohromady je nás zatím opravdu pár, což máme v plánu v následujících měsících rychle změnit. Delibarry není zdaleka naším prvním projektem, ale troufám si tvrdit, že je zdaleka naším nejdůležitějším počinem (ať už z pohledu globálnosti, investovaného času i financí).

Já mám za sebou několik e-commerce projektů (kde se pohybuji již od 18ti let a prakticky veškeré zboží importujeme z Asie a USA) a Robin se dlouhodobě věnuje affiliate marketingu, takže se dobře doplňujeme. Většina smluv s přepravci je založena na dlouhodobých vztazích, takže v tomto směru kromě vytváření nových kontaktů, těžíme hodně z těch historických. Bez našich přepravních partnerů by DeliBarry nikdo nemohlo vzniknout.

Jakou máte zásadní konkurenční výhodu?

Martin Janošík: Máme jich hned několik. Jednoduchost – objednání přepravy je skutečně otázkou pár kliknutí (každý si to může zkusit) a stále se ten proces snažíme zjednodušovat. Rychlost – díky našim partnerům dokážeme doručit balík kamkoliv po světě do 96 hodin, po EU ještě rychleji. Cena – náš poměr cena/výkon je dle mého názoru bezkonkurenční, na hlavních párech destinací jsme již nyní řádově levnější i než obyčejná pošta a to nabízíme úplně jinou kvalitu služeb.

screenshot

Vidíte jako konkurenci službu typu Shipito, kterou původně založil Čech, John Vanhara?

Martin Janošík: Děkuji za tuto otázku, protože ji slýcháváme častěji. Shipito určitě není naší konkurencí, ačkoliv to tak z povzdálí může vypadat. Shipito se totiž zaměřuje především na retailové zákazníky, kteří chtějí v USA nakoupit a zboží si přeposlat do své domovské země (ať už kvůli ceně nebo z jiných důvodů). Ačkoliv máme také sklad v USA, tak ho používáme výhradně pro naše e-commerce projekty, ale v souvislosti s plánovaným vstupem DeliBarry na americký trh určitě využijeme sklad i pro něj.

Poskytovat přeposílání balíčků však zatím rozhodně nemáme v plánu. Pokud by John Shipito nedávno neprodal, tak je samozřejmě možné, že by jsme ho v budoucnu kontaktovali především ohledně spojení sil při vyjednávání s přepraci (která jsou opravdu často velmi tvrdá). Určitá synergie těchto dvou služeb by byla určitě možná, ale spíš se doplňují, než že by si konkurovaly. Nakonec byl to John a jeden z jeho intenrship zaměstnanců, kteří nám v začátcích před dvěma lety pomohli se vstupem na americký trh s některými našimi eshopy.

Jakým způsobem se vám podařilo sjednotit logistiku tak, abyste zvládali rychlé doručení za přijatelnou cenu?

Martin Janošík: Naším cílem je maxímálně zjednodušit pro konečného zákazníka celý proces objednání přepravy a to se nám myslím povedlo (i když na vylepšeních pracujeme každý den). Balíček z ČR do Austrálie opravdu odešlete na pár kliknutí a nejdéle následující den ho vyzvedne kurýr.

Za tím vším však stojí sofistikovaný systém, který sám za zákazníka vybírá službu s nejlepším poměrem cena/výkon a snaží se zákazníkovi celý proces maximálně zjednodušit. Proto třeba rozměry zásilky požadujeme pouze u zásilek mimo EU (u těchto zásilek nám stačí znát pouze váhu).

S jakými partnery spolupracujete nebo plánujete navázat spolupráci?

Martin Janošík: Rád bych na tuto otázku odpověděl konkrétněji, ale s ohledem na naše partnery bude odpověď obecnější. V současnosti spolupracujeme s lídry v oboru, ať už na evropském nebo světovém poli. Přepravců, kteří pokrývají celý svět i celou Evropu je jen několik, takže si to není těžké dohledat.

Postupně plánujeme kontaktovat i menší přepravce, kteří jsou schopni nabídnout ještě zajímavější podmínky pro konkrétní typy přeprav (ať už cenově nebo rychlostně). Naším cílem je pro všechny hlavní destinace nabízet jednu rychlejší a jednu pomalejší službu, obě služby však s nejlepším poměrem cena/výkon. Více to tříštit nechceme, nechceme být dalším srovnávačem cen.

Jak funguje přesně proces v pozadí od objednávky, až po odeslání balíčku do cílové destinace?

Martin Janošík: Nejlepší bude si to vysvětlit na příkladu. Např. menší česká firma si nechává poslat vzorky zboží z Číny. Někdo z firmy během pár kroků zadá objednávku a pokud zaplatí kartou (pokud ne, tak se čeká na platbu převodem, která se automaticky páruje pomocí API, snažíme se maximálně eliminovat lidský faktor), tak se objednávka začně během pár okamžiků zpracovávat. Je to ovšem takový programátorský oříšek (opět na nové téma), protože každý přepravce používá úplně jiné propojení (většina má více či méně funkční API, někteří však data ukládají ještě v roce 2015 na FTP atd.), každý přepravce má jiné deadliny pro konkrétní typy zásilek, těch variací tam už nyní je opravdu mnoho.

Následně dojde k přiřazení čísla zásilky a pokud jde vše správně, kurýr následující (někdy i ten stejný) den zásilku vyzvedne. Zákaznická podpora v pozadí navíc tyto zásilky manuálně několikrát denně kontroluje. Důležité však pro zákazníka je, že zadáním objednávky pro něj byrokratický proces končí a o vše ostatní se staráme my.

Naši operátoři např. proaktivně kontrolují veškeré rizikové zásilky (třeba ty s vyzvednutím v zahraničí), volají zahraničním pobočkám našich partnerů a v případě potřeby poskytují zpětnou vazbu našemu klientovi. Navíc náš klient může zásilku celou dobu sledovat na webu DeliBarry a nemusí složitě zkoumat weby různých přepravců.

Jaký je poměr mezi českými a zahraničními zákazníky?

Martin Janošík: Delibarry zatím běží pouze v české mutaci (další však brzo spustíme). Snažíme se totiž našim zákazníkům nabídnout ten nejlepší možný servis – jak v nabídce dopravců (a jejich přepravních časů a cen), tak především v kvalitní zákaznické podpoře. U přeprav se také velmi často špatně rozlišuje mezi českým a zahraničním zákazníkem. Je Čech žijící v Anglii českým zákazníkem, když posílá dokumenty na ambasádu do Saudské Arábie?

Je kyperská firma českým zákazníkem, když posílá vzorky z USA do ČR? Spíš to tedy statisticky rozdělujeme na přepravy vnitrostátní a zahraniční. V současné době vévodí samozřejmě přepravy vnitrostátní (a to valnou většinou), množství zahraničních přeprav však postupně roste. Dost často se stává, že zákazník nejdříve vyzkouší přepravu po ČR (nebo SR) a pak po otestování služby objednává často i zahraničí.

10416632_416699835136413_8342755302478407171_n

Kolik zaznamenáte měsíčně zákazníků a přijatých objednávek?

Martin Janošík: V současnosti jsme vyřídili cca 600 objednávek bez zásadnějšího marketingu. Vzhledem k tomu, že DeliBarry zatím cílí na koncové zákazníky (např. expaty), je počet objednávek i zákazníků stejný (nijak to zatím neměříme). Nicméně máme už i pravidelné objednavatele přepravy z řád menších firem a živnostníků.

Jakou si orientačně držíte na balíčcích marži? Řekněme na nejlevnějších za 99 Kč a dražších ve vyšších tisících korun?

Martin Janošík: Marže se velmi liší podle zvoleného páru destinací. Obecně lze však říct, že nejlevnější zásilky po ČR jsou pro nás pouze nějakou formou marketingu (neproděláváme na nich, ale marže tam jsou velmi malé). U dražších zásilek je obecně marže vyšší, pořád jsou však naše ceny jedny z nejlepších na trhu (dokonce jsou nižší než obyčejná pošta a kvalita servisu je neporovnatelná). Za těmito zajímavými cenami pro koncového zákazníka a zároveň solidními maržemi pro nás jsou však roky vyjednávání s přepravci a velmi vysoké množství balíků naších vlastních eshopů.

Firmu máte vedenou v Nevadě, má to nějaké specifické výhody oproti českému prostředí v této oblasti?

Martin Jánošík: Důvodů to má mnoho. Většina lidí si asi bude myslet, že je to především kvůli daňové optimalizaci. Ono sice konkrétně v Nevadě je státní 0% daň ze zisku, nicméně federální daně USA jsou daleko vyšší, než daně z příjmu v ČR (můžou být i okolo 40%).

Hlavními důvody jsou tedy: ochrana našich investic před naprosto nejistým právním prostředím ČR (už bohužel máme svoje zkušenosti), přístup na americký trh (který považujeme za klíčový, i když vysoce konkurenční) a do budoucna přímá možnost vstupu amerických investorů. A nakonec náš sklad v Nevadě používáme i pro naše další americké e-commerce projekty, takže to umístění jednoduše dávalo smysl.

Drží DeliBarry svůj logistický sklad nebo vše funguje jen ve spolupráci s partnery?

Martin Janošík: DeliBarry svůj logistický sklad nedrží, v současné chvíli vše funguje ve spolupráci s partnery. Snažíme se aby služba byla co možná nejjednodušší a nejrychlejší, takže k tomu vlastní sklad nepotřebujeme. Do budoucna (v souvislosti se službou pro menší firmy) samozřejmě nevylučujeme v některých cílových trzích otevření vlastních skladů, ale zatím nám to přijde spíše zbytečné. DeliBarry má za cíl přepravit cokoliv z bodu A do bodu B, bodem C by se to vše jen komplikovalo.

Co děláte v případě, že se balíček po cestě ztratí?

Martin Janošík: To je právě jedna z věcí, kde je naše služba zcela přelomová. Pokud se Vám totiž balíček po cestě ztratí u pošty nebo přímo u přepravce, tak Vás většinou čeká celá řada papírování a k pěnezům se (pokud vůbec) dostanete nejdříve někdy za 40-60 dní. V DeliBarry se snažíme tyto nepříjemné záležitosti řešit v maximální míře sami a od zákazníka vyžadujeme naprosto neporovnatelně menší množství dokumentů (většinou stačí třeba jen faktura), zbytek vyřídíme s přepravci sami. Většinou se nám podaří peníze vyplatit během 5-7 dní.

Kolik má DeliBarry zaměstnanců?

Martin Janošík: Za DeliBarry stojí zatím velmi malý tým, i když počítám nás dva co-foundery, tak jsme někde mezi 5-10 zaměstnanci. V následujích měsících máme v plánu výrazné rozšíření týmu především o cizojazyčnou podporu. Rádi bychom nabídli v následujících měsících 24/7 podporu alespoň v angličtině.

Vstoupil již do DeliBarry nějaký investor? Případně jaká byla výše investice nebo jakou investici byste rádi získali?

Martin Janošík: Zatím celý projekt financujeme z vlastních zdrojů a z našich dalších projektů. Ačkoliv tento přístup často naráží na finanční limity v rychlosti růstu, tak jsme se takto rozhodli s ohledem na rychlé spuštění projektu alespoň v počáteční fázi. Do budoucna se samozřejmě nebráníme vstupu investora, naopak s tím počítáme, pro globální expanzi již investice bude nezbytná. Je to jaké jeden z mnoha dalších důvodů, proč má naše firma sídlo v USA. Výši první investice by se logicky odvíjela od podmínek s tím spjatých, nicméně představa jsou nižší jednotky milionů USD pro globální expanzi v příštím roce.

Jaké jsou plány pro tento rok? Kde byste rádi zastavili celkový obrat?

Martin Janošík: Tento rok máme v plánu především otestování služby na českém a slovenském trhu a rozšíření na největší trhy. Koncem roku chceme představit unikátní službu šitou na míru menším firmám po celém světě. A samozřejmě nás čeká celý maraton vyjednávání s přepravci, především v EU a USA.

Co rok příští?

Martin Janošík: Máme v plánu spoustu dalších vylepšení, které jednotlivě zaberou několik měsíců. Z toho co můžu už teď prozradit, tak na začátku příštího roku plánujeme vydat aplikaci pro iOS a Android. Plánujeme spuštění např. čínské verze webu včetně čínské podpory a další spoustu věcí. Máte se na co těšit!

Díky moc za čas!

Taky díky :)

Diskuze (0)

Novinka

Anonym