O rozdílu mezi českým Liftagem a americkým Uberem očima spoluzakladatele Liftaga
, /

O rozdílu mezi českým Liftagem a americkým Uberem očima spoluzakladatele Liftaga

O rozdílu mezi českým Liftagem a americkým Uberem očima spoluzakladatele Liftaga

V souvislosti s plánovaným příchodem  inovativní americké taxi služby Uber do ČR, který už je v podstatě jen otázkou času, se mezi lidmi začíná řešit, jak se k tomu postaví lokální alternativa Liftago, do které nedávno Karel Janeček zainvestoval 7,5 milionů Kč.

Protože spekulace jsou ale pořád jen spekulace, napadlo nás pro názor zajít přímo ke zdroji :) Proto jsem požádal jednoho ze zakladatelů Liftaga Ondřeje Krátkého o jeho názor a především o porovnání těchto dvou služeb…

Karel Janeček stručně o 7,5 milionové investici do českého Liftaga

Včera byla oficiálně do éteru vypuštěna informace o soukromé investici miliardáře Karla Janečka, který poměrně...

Jasné je, že srovnávat dnes Liftago s Uberem je přinejmenším úsměvné. Uber je úžasná služba, sexy algoritmus a rebel osobní přepravy. A hlavně kvůli rebelství vzbuzuje protesty u současných přepravců, protože posouvá hranice kupředu a inovuje formy přepravy rychlostí, kterou právní a daňové regulace nemůžou stíhat. A to na rozdíl od existujících hráčů, kteří musí současnou regulaci respektovat včetně nemalých nákladů, které to pro ně znamená.

Počátky Uberu navzdory zasloužené publicitě nejsou jednoduché a už vůbec ne laciné. Miliardové investice jsou tak vzhledem k nákladům na každé nové město relativně „normální“. Uber buduje v každém novém městě vlastní kapacitu, kterou šikovně řeší surge-pricingem nebo tisícidolarovými pobídkami pro nové řidiče. To je naprosto v pořádku. My zároveň víme, že tady je stále obrovský potenciál: Uber netvoří zdaleka ani procento současné taxi přepravy a ta by mohla fungovat daleko efektivněji, než je tomu dnes.

Liftago tedy přichází dva roky po Uberu s odlišnou vizí: kdy si každý bude vybírat kvalitní přepravu z bezprostředního okolí on-demand, městská doprava bude dostupnější a efektivnější a radikálně ubude aut ve městech. Po měsících testování na různých trzích a zhodnocení s partnery po celém světě jsme přesvědčeni, že světový trh pokryjeme rychlejším tempem, pokud nejprve inovujeme a zpřístupníme byznys současných taxislužeb a následně na něj napojíme další dopravní alternativy. Na to máme a budujeme nejen mobilní aplikace, ale i webové nástroje pro partnery v oblasti lokální přepravy a nemobilní uživatele. Vytváříme rychlejší synergie nejen pro vlastní uživatele a současné poskytovatele služeb (individuální licencované řidiče a dispečinky), ale i pro ostatní obyvatele a město jako takové.

Pro představu: na jednoho obyvatele metropole připadá v průměru 0,6 jízd taxíkem měsíčně. A v případě, že není možné obsloužit tyto objednávky pasažérů kapacitou, která je za rohem, pak jsou s každou jízdou spjaté úplně zbytečně naježděné kilometry po městě. Tyto „prázdné“ kilometry nepřinášejí nikomu žádnou hodnotu, spíše hodnotu ekosystému zbytečně degradují ve formě zhoršení dopravní průjezdnosti, zvyšování zplodin CO2 a zvyšování ceny přepravy, jelikož zbytečně najetý kilometr představuje pořád náklad, který někdo jednou musí zaplatit. S Liftago chceme tohle napravit, a nejen u taxíků.

Máte konstruktivní kritiku nebo zajímavou reakci? Napiště mi na ondrej.kratky@liftago.com a nezapomeňte mrknout na video nahoře v článku, které vše jednoduše vysvětluje.